Still Standing 2023 – działanie performatywne
"Still Standing" to działanie performatywne, w którym ciało traktowane jest jako żywa rzeźba powstająca w relacji do miejsca. Działanie wchodzi w dialog z historyczną choreografią izraelskiej choreografki Noi Eshkol przygotowaną przez nią na obchody 10. rocznicy powstania w getcie warszawskim i zaprezentowaną w 1953 roku w kibucu Lohamei Hageta’ot (Bojowników Getta) w Izraelu.
- 16 maja (wtorek), godz. 18.00, wstęp wolny
- Miejsce: przestrzeń miejska (rozpoczęcie – pomnik Bohaterów Getta, zakończenie – taras kina Muranów)
- Prosimy o zabranie ze sobą smartfona i słuchawek. Wydarzeniu towarzyszy ścieżka audio, czytana przez aktorkę Agnieszkę Grochowską. Zachęcamy do odtwarzania jej kilkakrotnie podczas wydarzenia.
Transkrypcja nagrania "Troska", Still Standing 2023 [.docx] >>
W tym roku, 70 lat później, Muzeum POLIN, FestivALT, Mazowiecki Instytut Kultury i PERFORM przygotowują je w nowej odsłonie w ramach obchodów 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim. Działanie pomyślane jest jako upamiętnienie zburzenia Wielkiej Synagogi 16 maja 1943 roku i tym samym jako gest zaprzeczenia intencji nazistowskich oprawców, która towarzyszyła jej zburzeniu.
Wykorzystując ruch, choreografię i opowieść, "Still Standing" stawia pytanie o troskę, jako możliwą postawę wobec tego, co pozostało z historii – troskę, która kieruje nas nie tylko w przeszłość, ale także ku teraźniejszości i przyszłości. Poprzez fizyczne, poruszające się ciała performerek i performerów działanie prowokuje także pytania o to, w jaki sposób takie efemeryczne formy mogą być wykorzystywane jako strategie upamiętnienia? Co ruch może wydobywać z danej przestrzeni i jej historii?
Umieszczając ciała w konkretnej przestrzeni – wraz ze wszystkimi jej warstwami – "Still Standing" eksperymentuje z tworzeniem obrazów do interpretacji dla obserwatorów. Badając relacje przekształcone w fizyczne działanie, stara się być w ciągłym ruchu od przeszłości do teraźniejszości, od tego, co indywidualne do tego, co zbiorowe. W tym roku kameralne dotąd działanie, wykonywane przez dwie performerki, zmienia się w zbiorowe działanie performatywne, do którego zapraszamy 80 osób: mieszkańców i mieszkanki Muranowa oraz inne osoby zainteresowane przywracaniem pamięci w ramach obchodów 80. rocznicy powstania w getcie.
"Still Standing" to działanie rozwijane od 2020 roku przez Weronikę Pelczyńską i Aleksandrę Janus we współpracy z Moniką Szpunar dzięki wsparciu FestivALT.
Weronika Pelczyńska – absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, Politechniki Warszawskiej (Wydział Inżynierii Produkcji oraz Wydział Zarządzania) oraz Uniwersytetu Warszawskiego (Instytut Kultury Polskiej). Stypendystka programów: DanceWEB 2013 ImpulsTanz, Carte Blanche 2013, Alternatywnej Akademii Tańca 2017 i 2019, Instytut Adam Mickiewicz w 2021 oraz Miasta Stołecznego Warszawa w 2022. Jako tancerka i performerka współpracowała z twórcami w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji czy Chorwacji. Od 2010 roku przygotowuje choreografię dla teatrów dramatycznych, filmów, teledysków i reklam. Od 2011 roku prowadzi indywidualne i kolektywne projekty artystyczne. W latach 2018-2020 związana z międzynarodowym kolektywem iCoDaCo. Wykładowczyni Akademii Teatralnej w Warszawie. Współtworzy Centrum w Ruchu oraz inicjatywę praktyk siostrzeństwa. W praktyce choreograficznej interesuje ja budowania tego, co wspólne przy jednoczesnym wzmacnianiu tego, co indywidualne. Taniec jest dla niej kanałem społecznej emancypacji z płciowych, historycznych, kulturowych i rasowych stereotypów.
Aleksandra Janus – doktorka antropologii, wiceprezeska Fundacji Zapomniane, współautorka i kuratorka inicjatywy Laboratorium muzeum, dyrektorka Centrum Cyfrowego i kierowniczka działającej w jego ramach Pracowni Otwierania Kultury, kuratorka programu "Exercising modernity", współzałożycielka i była członkini grupy Muzea dla Klimatu oraz kolektywu Kultura dla Klimatu. Jest współpracowniczką Ośrodka Badań nad Kulturami Pamięci UJ oraz członkinią rady serii wydawniczej Wystawianie Teorii. Wspólnie z Natalią Romik prowadziła badania, których efektem była wystawa "Kryjówki. Architektura przetrwania" prezentowana w 2022 roku w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki. W swojej pracy akademickiej zajmuje się badaniem kultur pamięci, strategii upamiętniania oraz roli instytucji w procesie instytucjonalizacji dyskursów na temat przeszłości.
Monika Szpunar – tancerka, performerka, choreografka. Absolwentka ACTS/École de Danse Contemporaine w Paryżu oraz The Place, London Contemporary Dance School. Współtworzy międzynarodowy girl band The Band That Dance (fka The Yonis), inicjatywę choreograficzną praktyki siostrzeństwa oraz Laboratorium Ciała w Krakowskim Centrum Choreograficznym. Tworzy również autorskie projekty i spektakle oraz pracuje jako choreografka do filmów, muzeów oraz przedstawień teatralnych (m.in. Teatr Ochoty w Warszawie, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, czy Mały Teatr w Tychach). Jako tancerka i performerka pracowała z takimi artystami, jak: Victor Quijada, Dan Van Huynh, Elinor Lewis, Weronika Pelczyńska, Kaori Ito, Kasia Witek, Agnieszka Glińska, Rafaela Sahyoun oraz Stefano Silvino.
Natan Kryszk – saksofonista, malarz i rzeźbiarz. Współzałożyciel tria Pokusa (Olter / Bryndal / Kryszk), które występowało na wielu festiwalach, takich jak Off Festiwal, Jazz nad Odrą, Niewinni Czarodzieje, Jazz Jantar, czy Unsound, oraz na deskach wielu klubów. Uczestniczy w tworzeniu warszawskiej sceny improwizowanej, m.in w Warszawskiej Orkiestrze Improwizowanej Ray’a Dickaty’ego. Jako rzeźbiarz współpracuje z Grupą Nowolipie, Pawłem Althamerem, Józkiem Gałązką, Adą Rączką. Autor muzyki do spektakli teatralnych i tanecznych Irada Mazaliacha, Justyny Sobczyk, Teatru 21, Darii Kopiec, Marty Ziółek, Weroniki Pelczyńskiej i Patrycji Kowańskiej.
Twórczynie i twórcy:
- Koncepcja: Weronika Pelczyńska, Aleksandra Janus,
- Realizacja: Weronika Pelczyńska, Aleksandra Janus, Monika Szpunar,
- Muzyka: Natan Kryszk,
- Współpraca: Omer Krieger, Klara Łucznik,
- Lektorzy: Agnieszka Grochowska, Michael Rubenfeld,
- Kuratorka projektu: Ewa Chomicka,
- Producentka projektu: Alicja Kaczmarek-Poławska
- Performują: Elżbieta Balano, Barbara Baranowska, Małgorzata J. Berwid, Jowita Bożek, Monika Bubniak, Halina Chmielarz, Amok Choreomaniak, Oksana Czala, Julia Dutkiewicz, Sophia Gagina, Sylwia Gola, Agnieszka Górska, Katarzyna Górska, Żaneta Górska, Viera Hres, Klara Ignut, Urszula Iwińska, Natalia Kaczkowska, Natalia Klamann, Aleksandra Kowalczyk, Maja Kowalczyk, Małgorzata Kuszner, Ada Majchrzak, Bogumiła Małuj, Ewa Mazgajska, Aisza Myszkowska, Frajda Natychmiast, Iuliia Nevolina, Aleksandra Olszowska, Justyna Orlińska, Natalia Osiatynska, Katarzyna Pawluk, Edyta Pawłowska, Weronika Pelczyńska, Alicja Pietkiewicz, Agnieszka Pietras, Hela Rakovich, Paulina Rozmus, Izabela Rudzka, Agata Rutkowska, Anna Sałata, Katarzyna Sałbut, Dagmara Siwczyk, Kinga Senczyk, Małgorzata Sielińska, Olga Skrzypek, Anna Skurczyńska, Krystyna Słowik, Karolina Sobieszek, Weronika Solarek, Urszula Strych, Monika Szpunar, Małgorzata Tekiel, Julka Tomiczek, Katarzyna Ubysz-Piasecka, Patryk Wancerz, Alicja Wasiak, Dorota Warecka, Ewelina Wegner, Marzena Wiaderkiewicz, Jakub Wichowski, Magdalena Wilicka, Wojciech Winkler, Anna Wiśniewska, Robert Włodarczyk, Renata Wołowiec, Aleksandra Zagroba.
Współorganizatorzy projektu:
- Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Działanie realizowane w ramach projektu Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe
- FestivALT
Projekt: MultiMemo. Multidirectional Memory: Remembering for Social Justice (European Union, CERV: Citizens, Equality, Rights and Values)
- Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja IV
Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
Dział: CST-Site-Specific
Kuratorka: Paulina Święcańska
Współfinansowanie: Miasto st. Warszawa
Wsparcie: