Muzeum
Zgłoszenia do 3.05.2023

Nabór do działania performatywnego "Still Standing 2023"

Dwie kobiety - w czerwonym i niebieskim dresie - stoją na łące. Salutują. W tle fragment jakiegoś pomnika i blokowiska.
fot. K. Schubert

Zapraszamy do włączenia się w kolektywne działanie choreograficzne w ramach obchodów 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim. Każda osoba, która chce 16 maja, w rocznicę zburzenia Wielkiej Synagogi, uczestniczyć w działaniu, może się zgłosić niezależnie od tego, czy miała wcześniej doświadczenie z choreografią i ruchem w przestrzeni publicznej.

  • 13-14 maja (sobota-niedziela), godz. 12.00-17.00 w Muzeum POLIN – bezpłatne warsztaty przygotowujące do uczestnictwa w działaniu
  • 16 maja (wtorek), godz. 18.00-20.00 – działanie performatywne

Kto może się zgłosić?

Zgłosić się do udziału może każda osoba zainteresowana przywracaniem pamięci o powstaniu w getcie warszawskim, niezależnie od tego, czy ma wcześniejsze doświadczenie z choreografią i ruchem w przestrzeni publicznej. Udział w działaniu nie wymaga wcześniejszego przygotowania. Szczególne zaproszenie kierujemy w stronę mieszkańców i mieszkanek Muranowa.

Osoby chętne zostaną przygotowane do działania przez twórczynie "Still Standing 2023" podczas warsztatów, które odbędą się w Muzeum POLIN w dniach 13-14 maja 2023, godz. 12.00-17.00. Udział w działaniu będzie polegał na wykonywaniu kolektywnie prostych działań ruchowych w przestrzeni miejskiej. 

Informujemy, że proces przygotowawczy i finałowe wydarzenie będą dokumentowane fotograficznie i filmowo.

Dlaczego warto?

"Still Standing 2023" to wyjątkowe działanie, w ramach którego chcemy stworzyć wspólnie rodzaj efemerycznego pomnika w przestrzeni miejskiej. To niepowtarzalna okazja, by czynnie włączyć się w obchody 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim, stać się częścią wspólnoty pamięci, a także by poznać sposób pracy z ruchem i ciałem w przestrzeni miejskiej.

Przeczytaj więcej o działaniu performatywnym "Still Standing" >>

Jak się zgłosić?

Zgłoszenia do udziału w działaniu przyjmowane są za pomocą formularza do dnia 3 maja. Zgłoszenia należy przesyłać na adres: [email protected]. Organizatorzy wrócą do osób chętnych z informacją zwrotną do dnia 5 maja.

Zgłoszenie jest jednoznaczne z deklaracją dostępności w terminie planowanych warsztatów 13-14 maja w godz. 12.00-17.00 oraz w dniu 16 maja 2023 w godz.18.00-20.00. Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość selekcji zgłoszeń.

Weronika Pelczyńska – absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, Politechniki Warszawskiej (Wydział Inżynierii Produkcji oraz Wydział Zarządzania) oraz Uniwersytetu Warszawskiego (Instytut Kultury Polskiej). Stypendystka programów: DanceWEB 2013 ImpulsTanz, Carte Blanche 2013, Alternatywnej Akademii Tańca 2017 i 2019, Instytut Adam Mickiewicz w 2021 oraz Miasta Stołecznego Warszawa w 2022. Jako tancerka i performerka współpracowała z twórcami w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji czy Chorwacji. Od 2010 roku przygotowuje choreografię dla teatrów dramatycznych, filmów, teledysków i reklam. Od 2011 roku prowadzi indywidualne i kolektywne projekty artystyczne. W latach 2018-2020 związana z międzynarodowym kolektywem iCoDaCo. Wykładowczyni Akademii Teatralnej w Warszawie. Współtworzy Centrum w Ruchu oraz inicjatywę praktyk siostrzeństwa. W praktyce choreograficznej interesuje ja budowania tego, co wspólne przy jednoczesnym wzmacnianiu tego, co indywidualne. Taniec jest dla niej kanałem społecznej emancypacji z płciowych, historycznych, kulturowych i rasowych stereotypów.

Aleksandra Janus – doktorka antropologii, wiceprezeska Fundacji Zapomniane, współautorka i kuratorka inicjatywy Laboratorium muzeum, dyrektorka Centrum Cyfrowego i kierowniczka działającej w jego ramach Pracowni Otwierania Kultury, kuratorka programu "Exercising modernity", współzałożycielka i była członkini grupy Muzea dla Klimatu oraz kolektywu Kultura dla Klimatu. Jest współpracowniczką Ośrodka Badań nad Kulturami Pamięci UJ oraz członkinią rady serii wydawniczej Wystawianie Teorii. Wspólnie z Natalią Romik prowadziła badania, których efektem była wystawa "Kryjówki. Architektura przetrwania" prezentowana w 2022 roku w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki. W swojej pracy akademickiej zajmuje się badaniem kultur pamięci, strategii upamiętniania oraz roli instytucji w procesie instytucjonalizacji dyskursów na temat przeszłości.

Monika Szpunar – tancerka, performerka, choreografka. Absolwentka ACTS/École de Danse Contemporaine w Paryżu oraz The Place, London Contemporary Dance School. Współtworzy międzynarodowy girl band The Band That Dance (fka The Yonis), inicjatywę choreograficzną praktyki siostrzeństwa oraz Laboratorium Ciała w Krakowskim Centrum Choreograficznym. Tworzy również autorskie projekty i spektakle oraz pracuje jako choreografka do filmów, muzeów oraz przedstawień teatralnych (m.in. Teatr Ochoty w Warszawie, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, czy Mały Teatr w Tychach). Jako tancerka i performerka pracowała z takimi artystami, jak: Victor Quijada, Dan Van Huynh, Elinor Lewis, Weronika Pelczyńska, Kaori Ito, Kasia Witek, Agnieszka Glińska, Rafaela Sahyoun oraz Stefano Silvino.

Natan Kryszk – saksofonista, malarz i rzeźbiarz. Współzałożyciel tria Pokusa (Olter / Bryndal / Kryszk), które występowało na wielu festiwalach, takich jak Off Festiwal, Jazz nad Odrą, Niewinni Czarodzieje, Jazz Jantar, czy Unsound, oraz na deskach wielu klubów. Uczestniczy w tworzeniu warszawskiej sceny improwizowanej, m.in w Warszawskiej Orkiestrze Improwizowanej Ray’a Dickaty’ego. Jako rzeźbiarz współpracuje z Grupą Nowolipie, Pawłem Althamerem, Józkiem Gałązką, Adą Rączką. Autor muzyki do spektakli teatralnych i tanecznych Irada Mazaliacha, Justyny Sobczyk, Teatru 21, Darii Kopiec, Marty Ziółek, Weroniki Pelczyńskiej i Patrycji Kowańskiej.

 

Twórczynie i twórcy:

  • Koncepcja: Weronika Pelczyńska, Aleksandra Janus,
  • Realizacja: Weronika Pelczyńska, Aleksandra Janus, Monika Szpunar,
  • Muzyka: Natan Kryszk,
  • Współpraca: Omer Krieger, Klara Łucznik,
  • Lektorzy: Agnieszka Grochowska, Michael Rubenfeld,
  • Kuratorka projektu: Ewa Chomicka,
  • Producentka projektu: Alicja Kaczmarek-Poławska
  • Performują: Elżbieta Balano, Barbara Baranowska, Małgorzata J. Berwid, Jowita Bożek, Monika Bubniak, Halina Chmielarz, Amok Choreomaniak, Oksana Czala, Julia Dutkiewicz, Sophia Gagina, Sylwia Gola, Katarzyna Górska, Viera Hres, Agnieszka Górska, Klara Ignut, Urszula Iwińska, Natalia Kaczkowska, Natalia Klamann, Aleksandra Kowalczyk, Maja Kowalczyk, Małgorzata Kuszner, Ada Majchrzak, Bogumiła Małuj, Ewa Mazgajska, Aisza Myszkowska, Frajda Natychmiast, Iuliia Nevolina, Aleksandra Olszowska, Justyna Orlińska, Natalia Osiatynska, Katarzyna Pawluk, Edyta Pawłowska, Weronika Pelczyńska, Alicja Pietkiewicz, Agnieszka Pietras, Hela Rakovich, Paulina Rozmus, Izabela Rudzka, Agata Rutkowska, Anna Sałata, Katarzyna Sałbut, Dagmara Siwczyk, Kinga Senczyk, Małgorzata Sielińska, Olga Skrzypek, Anna Skurczyńska, Krystyna Słowik, Karolina Sobieszek, Weronika Solarek, Urszula Strych, Monika Szpunar, Małgorzata Tekiel, Julka Tomiczek, Katarzyna Ubysz-Piasecka, Patryk Wancerz, Alicja Wasiak, Dorota Warecka, Ewelina Wegner, Marzena Wiaderkiewicz, Jakub Wichowski, Magdalena Wilicka, Wojciech Winkler, Anna Wiśniewska, Robert Włodarczyk, Renata Wołowiec, Aleksandra Zagroba.

Współorganizatorzy projektu:

  • Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
     

    Działanie realizowane w ramach projektu Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe

  • FestivALT

    Projekt: MultiMemo. Multidirectional Memory: Remembering for Social Justice (European Union, CERV: Citizens, Equality, Rights and Values)
  • Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja IV

    Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM

    Dział: CST-Site-Specific

    Kuratorka: Paulina Święcańska

    Współfinansowanie: Miasto st. Warszawa

Współorganizatorzy: Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, projektu Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe; FestivALT; Centralnej Sceny Tańca w Warszawie edycja IV; Mazowieckiego Instytutu Kultury, Fundacji Artystycznej PERFORM; Miasta st. Warszawa

Wsparcie:

Teatr Powszechny