Czego uczy nas historia powstania w getcie warszawskim? – program zajęć dla szkół w 80. rocznicę

Zapraszamy szkoły do skorzystania z oferty edukacyjnej Muzeum POLIN na 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim. Z myślą o uczniach i uczennicach w różnym wieku przygotowaliśmy dopasowane do ich potrzeb warsztaty edukacyjne (stacjonarne i online) oraz spacery miejskie i projekty młodzieżowe.
W czasie spotkań młodzież dowie się, dlaczego żonkile to symbol powstania w getcie warszawskim – pierwszego miejskiego powstania w okupowanej Europie. Jak funkcjonowało getto i dlaczego głównie młodzi Żydzi i Żydówki zdecydowali się walczyć? Wspólnie sprawdzimy, czy dla współczesnych nastolatków ten temat jest jeszcze ważny.
Propozycje dla szkół:
- Klasy 7-8 szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowe: "Biografia getta"
W trakcie spaceru oddamy głos odważnym bojowniczkom, które nie bały się stanąć oko w oko z wrogiem, oraz historykowi, dla którego najcenniejszym skarbem były dokumenty, mające umożliwić przyszłym pokoleniom poznanie losów mieszkańców getta. Z ich świadectw dowiemy się, jak funkcjonowała warszawska dzielnica zamknięta, jakie warunki w niej panowały i jak z wyzwaniami codziennego życia radzili sobie jej mieszkańcy. Opowiemy, jak różne formy mógł przybierać opór przeciwko Niemcom: od tajnego nauczania i wydawania podziemnej prasy po walkę powstańczą.
- Klasy 7-8 szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowe: "Śladami bohaterów Zdążyć przed Panem Bogiem"
W trakcie spaceru na nowo odczytamy wywiad-rzekę Hanny Krall z Markiem Edelmanem. Zastanowimy się nad znaczeniem słowa bohater: kto może nim być? Jakie czyny są pamiętane jako heroiczne, a o jakich się milczy? Jak tworzą się mity? Porozmawiamy o dylematach moralnych, przed którymi stają ludzie w sytuacjach granicznych: kiedy wolno decydować o cudzym losie? Jak nie być obojętnym wobec zła w sytuacji, gdy nie można mu się przeciwstawić?
Warsztaty edukacyjne stacjonarne
- Klasy 4-6 szkoły podstawowej: "O powstaniu w getcie oczami dziecka"
Żonkile to symbol powstania w getcie warszawskim. Czy dla współczesnych nastolatków ten temat jest jeszcze ważny? Czy można rozmawiać o nim w angażujący sposób? Zapraszamy na warsztaty, w których pokazujemy wojenne historie w sposób zrozumiały dla dzieci. Najpierw odwiedzimy część wystawy stałej, gdzie zanurzymy się w barwny świat międzywojennej Polski. Potem zobaczymy film "Będę pisać", opowiadający o przyjaźni dwóch żydowskich nastolatków w latach 30. i w trakcie wojny. Ich losy poznaje współczesna dziewczyna z Muranowa, której telefon nawiedza duch z przeszłości. Wspólnie z nią przenosimy się do dawnej Warszawy. Projekcji filmu towarzyszą angażujące zadania dla uczniów i uczennic.
- Klasy 7-8 i szkoły ponadpodstawowe: "Żonkile na Muranowie. O powstaniu w getcie warszawskim"
Żonkile to symbol powstania w getcie warszawskim – pierwszego miejskiego powstania w okupowanej Europie. Dlaczego Żydzi zdecydowali się walczyć? A jak wyglądało ich życie przed wojną? Warsztaty są oparte o film "Muranów. Dzielnica Północna" nagrany w konwencji youtuberskiej. Ala, młoda warszawska Żydówka, zabiera widzów w multimedialną podróż po Muranowie i opowiada o najważniejszych historiach związanych z polskimi Żydami.
- "Żonkile. Opowieść o powstaniu w getcie"
W kwietniu 1943 roku w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie. Młodzi Żydzi i Żydówki stanęli do walki z o wiele silniejszym od nich przeciwnikiem. Na muzealnych warsztatach online przyjrzymy się temu, jak życie warszawskich Żydów wyglądało przed II wojną światową, jak zmieniła je okupacja i co spowodowało wybuch powstania. Wspólnie obejrzymy fragmenty filmów i relacji, a także stworzymy przestrzeń do rozmowy o niełatwej historii i pamięci o niej.
W ramach obchodów 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim realizujemy dwa projekty edukacyjno-artystyczne z młodzieżą w wieku 15-18 lat:
- "Teatr Forum. Nie bądź obojętny", więcej o projekcie >>
- "Storytelling. Rówieśnicy-Przewodnicy", więcej o projekcie >>
"Młodzież ze szkół ponadpodstawowych zapraszamy do zwiedzania wystawy czasowej "Wokół nas morze ognia". Wystawę rekomendujemy dla osób powyżej 14 lat.
Zachęcamy także nauczycielki i nauczycieli do skorzystania z materiałów edukacyjnych, które pomogą młodzieży przygotować się zarówno merytorycznie, jak i emocjonalnie do wizyty na wystawie:
- Jak przygotować siebie oraz grupę uczniów i uczennic do wizyty na wystawie czasowej "Wokół nas morze ognia" w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN?
www.eeagrants.org, www.norwaygrants.org, www.gov.pl
Projekt współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach programu Erasmus+. Publikacja została zrealizowana przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+ nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.