Interdyscyplinarna sesja: Badania artystyczne i architektoniczne w studiach nad pamięcią
image
image
Międzynarodowa sesja "Badania artystyczne w studiach nad pamięcią" towarzyszy wystawie Natalii Romik "Kryjówki. Architektura przetrwania" prezentowanej obecnie w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. Sesja jest okazją do usystematyzowania refleksji nad potencjałem badań z pogranicza sztuki współczesnej, architektury, studiów miejskich, studiów nad pamięcią i zagładą.
- 6-7 lipca 2022 (środa-czwartek)
- Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie
- Program sesji na stronie Zachęty >>
Działania artystek i artystów, jako że posługują się odmiennymi narzędziami, często umożliwiają głębsze rozumienie zjawisk, którymi zajmują się badacze i badaczki. Uczestnicy sesji przyjrzą się fenomenom z pogranicza sztuki i badań naukowych, a zwłaszcza temu, w jaki sposób badania artystyczne i praktyki site-specific mogą być wykorzystywane do studiów nad przeszłą przemocą, jej materialnymi pozostałościami oraz odzyskiwaniem wypartej pamięci o liminalnych wydarzeniach.
Program został przygotowywany przez interdyscyplinarny zespół antropolożek, historyczek sztuki, kuratorów, architektek i artystek kwestionujących rozdzielenie nauki i sztuki jako osobnych sposobów namysłu nad historią i jej obecnymi reperkusjami. Obejmuje cztery główne osie tematyczne:
- Dyskusja o interdyscyplinarnych narzędziach i metodach wykorzystywanych w badaniach artystyczno-naukowych i studiach miejskich (m.in. rozwój i łączenie metod badawczych, nowe metodologie pracy terenowej);
- Refleksja nad wykorzystaniem metod artystycznych i architektonicznych do badania przeszłości, w tym historii konfliktów, wykluczenia i przemocy;
- Rozmowa o praktykach artystyczno-badawczych mających na celu odzyskiwanie lokalnych kultur pamięci oraz pracę z dziedzictwem lokalnym;
- Namysł nad zapleczem instytucjonalnym dla interdyscyplinarnych badań angażujących praktyki artystyczne.
Zespół organizacyjny:
- Aleksandra Janus,
- Luiza Nader,
- Natalia Romik,
- Kuba Szreder.
Organizacja:
- GEOP (Global Education Outreach Program),
- Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN,
- Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki,
- TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie,
- Wydział Zarządzania Kulturą Wizualną Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Uczestnicy i uczestniczki konferencji:
- Natalia Aleksiun,
- Marta Cobel-Tokarska,
- Sofia Dyak,
- Joanna Fikus,
- Aleksandra Janus,
- Jacek Leociak i Zofia Waślicka-Żmijewska,
- Elżbieta Janicka,
- Omer Krieger,
- Michał Murawski,
- Luiza Nader,
- Shana Penn,
- Natalia Romik,
- Roma Sendyka i Wojciech Wilczyk,
- Kuba Szreder,
- Maximilian Sternberg,
- Mirjam Wenzel,
- Hanna Wróblewska,
- Maria Veits.
Wystawa jest efektem wieloletniego procesu badawczego poświęconego architekturze żydowskich kryjówek z czasów Zagłady. Natalia Romik wraz z grupą specjalistów z różnych dziedzin (historyków, archeolożek, architektów, antropolożek) poddaje gruntownej analizie materialność architektury przetrwania, korzystając z repozytorium metod artystycznych i architektonicznych. Główną osią wystawy są rzeźbiarskie odlewy architektonicznych detali dziewięciu kryjówek z terenu Polski i Ukrainy.
Konferencja odbywa się w ramach Global Education Outreach Program.
Program GEOP możliwy jest dzięki wsparciu Taube Philanthropies, The William K. Bowes, Jr. Foundation oraz Stowarzyszenia Żydowski Instytut Historyczny w Polsce.