Chór POLIN – projekt "Boję się teraz tego samego"
Chór POLIN, społeczny chór działający przy Muzeum Historii Żydów Polskich, zaprasza na performans muzyczny poświęcony doświadczeniu wojny w Ukrainie. Projekt został zrealizowany we współpracy z kompozytorką Aleksandrą Gryką i pisarką Barbarą Klicką.
- 16 grudnia (piątek), godz. 18.30, BRAK MIEJSC
- 17 grudnia (sobota), godz. 20.30, BRAK MIEJSC
- 18 grudnia (niedziela), godz. 18.30, BRAK MIEJSC
Libretto utworu zostało zbudowane na podstawie spotkań warsztatowych, podczas których rozmawialiśmy_łyśmy o doświadczeniu wojny w Ukrainie z różnych perspektyw. W projekcie wzięły udział osoby migranckie z Ukrainy mieszkające już wcześniej w Polsce, osoby uchodźcze, które w tym dramatycznym czasie znalazły tu schronienie, ale też mieszkańcy_ki Warszawy, którzy_re w różny sposób reagowali_ły na to zdarzenie, przyjmowali_ły gości w swoich domach, angażowali_ły się w różnorodne akcje pomocowe.
Podczas spotkań koncentrowaliśmy_łyśmy się na osobistych historiach; rozmawialiśmy_łyśmy o obrazach i sytuacjach z początku wojny, które odcisnęły się w naszej pamięci, o kolejnych i kolejnych tygodniach, o nieoczekiwanych spotkaniach, nowych relacjach, postawach, stratach, lękach, ucieczkach, obojętności, scenariuszach dla przyszłości. Od czasu wybuchu wojny minęło już kilka miesięcy i choć społeczne emocje częściowo ostygły, rozmowa na ten temat jest ciągle trudna. Dzielimy się tym społecznym archiwum głosów, wrażeń i doświadczeń jako gestem solidarności z Ukrainą, z nadzieją na rychły koniec wojny. Tak będzie.
Fragment libretta:
Autobus, w nim moje dzieci,
autobus, którym uciekamy.
Po drodze – dwanaście rosyjskich posterunków.
Dwanaście rosyjskich posterunków
i miny przeciwpancerne, wraki wozów,
kolumna czołgów, żołnierze, ludzie, zwierzęta.
Między autobusem, którym uciekam z moimi dziećmi
a resztą świata jest
strach!Boję się teraz tego samego, czego bali się moi rodzice,
i ich rodzice,
i ich rodzice,
i ich rodzice,
i ich…
Występuje Chór POLIN w składzie:
- Aleksandra Przybysz, Aleksandra Rajska, Aneta Rajca, Anna Jaworska, Anna Wieczorek, Barbara Baranowska, Beata Akbas, Dagmara Siwczyk, Edyta Pawłowska, Elżbieta Balano, Elżbieta Jasińska, Irena Klein, Irena Wiesiołek, Iwona Goździkowska, Joanna Stankiewicz, Jolanta Nałęcz-Jawecka, Julia Ridna, Justyna Orlińska, Karolina Wiśniewska, Kaja Makaruk, Katarzyna Marczewska, Katarzyna Pawluk, Kinga Wołoszyn-Kowanda, Magdalena Zaczek, Małgorzata J. Berwid, Majka Gromadowska, Maria Sołyga, Natalia Mazur, Natalia Obrębska, Natalia Uteszewa, Niuta Gutkowska, Oktawian Milewski, Piotr Woźniakiewicz, Renata Wołowiec, Urszula Iwińska, Urszula Strych, Viera Hres.
Prowadzenie projektu:
Aleksandra Gryka – kompozycja muzyczna i dyrygentura.
Na jej twórczość silnie wpływa zainteresowanie naukami o wszechświecie, w tym fizyką kwantową. Inspiruje ją również literatura piękna. Studiowała kompozycję w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem. Była laureatką programów stypendialnych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Promocji Twórczości. Dwukrotnie zdobywała nominacje do Paszportu Polityki w kategorii muzyka poważna (2003, 2006). W 2020 roku otrzymała Stypendium Artystyczne Miasta Warszawy na projekt Chór Klimatyczny. W 2021 została opublikowana płyta z jej utworami INTERIALCELL, które były później wykonywane w Polsce oraz za granicą, m.in. w Niemczech, Holandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Luksemburgu, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie oraz we Włoszech i w Ukrainie. Współpracowała z wieloma znakomitymi wykonawcami specjalizującymi się w muzyce współczesnej, od lat komponuje muzykę dla przedstawień teatralnych.
Barbara Klicka – opieka literacka i dramaturgiczna.
Debiutowała jako poetka w 2000 roku. Autorka książek "same same" (2012), "nice" (2015), za którą otrzymała Silesiusa i Nagrodę Literacką Gdynia; "Zdrój "(2020) – nominowanej do Nagrody Literackiej Gdynia i do Nagrody Conrada; "allel" (2021). W 2017 roku napisała poemat sceniczny "Elementarz", który został wystawiony na dużej scenie Teatru Narodowego w Warszawie (reż. Piotr Cieplak). Była kuratorką i współtwórczynią wielu przedsięwzięć literackich i artystycznych, m.in projektu "Nowy Tajny Detektyw", festiwalu Podlasie SlowFest Romana Gutka czy projektu muzycznego "Pochwalone". Pracowała również jako redaktorka działu "Pogranicza" w kwartalniku o żydowskiej literaturze i sztuce "Cwiszn". W 2022 roku została jurorką Nagrody Literackiej Gdynia.
Ewa Chomicka, Muzeum POLIN – kuratorka i koordynatorka Chóru POLIN.
Alicja Kaczmarek-Poławska, Muzeum POLIN – współpraca produkcyjna.
O Chórze POLIN:
Chór POLIN to społeczny chór działający od 2014 roku przy Muzeum Historii Żydów Polskich. Oprócz tradycyjnych technik pracy z głosem poszukuje też niestandardowych, eksperymentalnych środków wyrazu. Dźwięki, melodie i interpretacje powstają w wyniku indywidualnych i grupowych poszukiwań emisyjnych, rytmicznych i brzmieniowych.
Projekty chóru łączą w sobie obszary muzyki, performatyki i pracy z przestrzenią. Grupa tworzyła już koncerty, performanse, działania towarzyszące wystawom czasowym, nagrywała ścieżki dźwiękowe do alternatywnych audioguide’ów, przygotowywała ścieżki dźwiękowe do filmów i spektakli czy chórowe interwencje w programy innych wydarzeń. Chór POLIN współpracował m.in. z Seanem Palmerem, Zorką Wollny, Bogną Burską, Anną Szwajgier, Wojtkiem Blecharzem, Dominikiem Strycharskim, Jaśminą Wójcik, Mikołajem Trzaską, zaś instytucjonalnie – m.in. z Zachętą – Narodową Galerią Sztuki czy Biennale Warszawa. W każdym kolejnym projekcie chór stara się pójść o kilka kroków do przodu bądź o kilka kroków w bok w stosunku do wcześniejszych realizacji.