Muzeum

"Nazywali mnie Niesforny Majer. Żydowskie dzieciństwo w Polsce przed Zagładą, wspomnienia malowane"

To niezwykłe dzieło, intymne, pełne humoru i odświeżająco szczere, jest wyjątkowym zapisem – zarówno słownym, jak i wizualnym – żydowskiego życia w polskim miasteczku przed II wojną światową, widzianego oczami dociekliwego chłopca.

Majer Kirszenblat, który urodził się w 1916 roku i wyjechał z Polski do Kanady w 1934 roku, nauczył się malować w wieku 73 lat. Od tego czasu jego misją stało się utrwalenie swojego dzieciństwa w żywych kolorach, "aby przyszłe pokolenia wiedziały więcej o tym, jak Żydzi żyli, niż jak umierali". Ten tom prezentuje jego barwne obrazy splecione z narracją stworzoną z wywiadów i rozmów, które przez ponad czterdzieści lat prowadziła z autorem jego córka, Barbara Kirshenblatt-Gimblett.

Razem, ojciec i córka, wciągają czytelników w zaginiony świat – wędrujemy ulicami i podwórkami Opatowa, jesteśmy świadkami szczegółów codziennego życia i spotykamy tych, którzy tam mieszkali i pracowali: ciężarną garbuskę, która stała pod ślubnym baldachimem na kilka godzin przed porodem; nauczyciela przyłapanego w łóżku z żoną bębniarza; syna szewca, który przez całe życie ubierał się w białą piżamę, by oszukać anioła śmierci; trupa, który został ogolony; oraz parę, która zorganizowała "czarne wesele" na cmentarzu podczas epidemii cholery. Ta poruszająca współpraca – unikalne połączenie wspomnień, historii mówionej i interpretacji artystycznej – jest jednocześnie pracą miłości, hołdem dla wyjątkowej wyobraźni i genialnym portretem życia w sztetlu Opatów.

Wydanie polskie: Majer Kirszenblat, Barbara Kirshenblatt-Gimblett, "Nazywali mnie Niesforny Majer. Żydowskie dzieciństwo w Polsce przed Zagładą, wspomnienia malowane", POLIN: Warszawa 2023.

Wydanie oryginalne: Mayer Kirshenblatt, Barbara Kirshenblatt-Gimblett, "They Called Me Mayer July. Painted Memories of a Jewish Childhood in Poland before the Holocaust", University of California Press: Berkley 2007.

Tłumaczenie: Aleksandra Geller.

Konsultacje: Monika Adamczyk-Garbowska, Maria Borzęcka.

Strony: 416.

Oprawa: twarda.