"Muzeum w pudełku" – nowoczesne narzędzie edukacyjne – gra narracyjna wraz z minikolekcją muzealną "w pudełku", które dostarczymy do szkół w całej Polsce, aby w sposób atrakcyjny i aktywny uczyć o elementach kultury i historii polskich Żydów.
- UWAGA! Semestr jesienny 2024/2025 to ostatnia szansa na udział w projekcie "Muzeum w pudełku"!
- Zapraszamy szkoły podstawowe z całej Polski.
- Projekt jest skierowany do nauczycieli i uczniów klas 4-6 szkół podstawowych.
- Udział w projekcie jest BEZPŁATNY. Liczy się kolejność zgłoszeń.
- W pierwszej kolejności prosimy o zapoznanie się z Regulaminem projektu →
- Aby zgłosić się do projektu, należy wypełnić formularz zgłoszenia →
- Formularz prosimy przesłać na adres [email protected]
- Pytania i informacje: [email protected]
Po zakończeniu zaplanowanych w projekcie działań narzędzie edukacyjne "Muzeum w pudełku. Miasteczko Malki" pozostaje w zasobach szkoły jako materiał ogólnodostępny dla grona pedagogicznego do realizacji zajęć edukacyjnych.
Nagrania audio treści gry "Muzeum w pudełku. Miasteczko Malki" →
3 kroki w projekcie "Muzeum w pudełku" (kliknij, aby rozwinąć opis)
1. Szkoła otrzyma zestaw materiałów edukacyjnych "Muzeum w pudełku. Miasteczko Malki" →
W zestawie znalazła się gra narracyjna "Miasteczko Malki" wraz ze specjalnie zaprojektowaną mapą, zdjęciami archiwalnymi oraz replikami obiektów z kolekcji Muzeum POLIN w postaci druków 3D. W tej edycji projektu repliki obiektów zastąpiliśmy współczesnymi judaikami. Przygotowaliśmy również materiały pomocnicze, a w nich: instrukcję gry, propozycję scenariusza lekcji, opisy zdjęć archiwalnych, słownik pojęć. Dzięki tym narzędziom nauczyciele i nauczycielki z całej Polski będą mogli zaproponować swoim uczniom i uczennicom niezwykłą lekcję, w czasie której poprzez zabawę i wciągającą grę dzieci poznają podstawowe informacje związane z kulturą i tradycją żydowską.
Materiały mogą być wykorzystane na różnych lekcjach, także w czasie zajęć dodatkowych. Będą mogły służyć w szkole latami (w przypadku zniszczenia któregoś elementu istnieje możliwość dodruku dzięki udostępnionym na stronie treściom gry). Liczymy, że materiały pomogą w pracy z uczniami i uczennicami, zainspirują, zachęcą do dalszych poszukiwań i podejmowania działań lokalnych na rzecz zachowania pamięci o historii Żydów polskich.
2. Nauczyciele i uczniowie wezmą udział w warsztatach edukacyjnych →
Każda szkoła, która zgłosi się do projektu, wraz z zestawem materiałów edukacyjnych "Muzeum w pudełku. Miasteczko Malki" otrzyma 2 warsztaty stacjonarne, które odbędą się w budynku szkolnym. Zajęcia dla uczniów i nauczycieli przygotują i przeprowadzą edukatorzy z Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Ich celem będzie wspólne przetestowanie zestawu materiałów edukacyjnych "Muzeum w pudełku. Miasteczko Malki" z uczniami i uczennicami i przygotowanie nauczycieli i nauczycielek do dalszej pracy z przekazanymi materiałami edukacyjnymi.
Warsztaty dla uczniów i uczennic – oparte są o przekazany szkole zestaw materiałów edukacyjnych "Muzeum w pudełku. Miasteczko Malki". W czasie warsztatów uczniowie i uczennice pod okiem edukatorów Muzeum POLIN wezmą udział w fabularyzowanej grze narracyjnej "Miasteczko Malki", w której gracze wcielają się w postać Antka – współczesnego 12-latka, który niespodziewanie przenosi się 100 lat w przeszłość. Trafia do miasteczka, jakich było wiele w dawnej Polsce, gdzie obok siebie żyli Polacy i Żydzi. Przewodniczką chłopca jest 11-letnia Żydówka – Malka.
Dzieci wspólnie zwiedzają miasteczko, poznając żydowskie tradycje, święta, kuchnię i realia życia codziennego. Uczniowie i uczennice w czasie warsztatów będą wykonywać zadania: odszukiwać, wybierać, poznawać zdjęcia archiwalne, judaika i inne przedmioty związane z kulturą żydowską. W tych działaniach uczniów wesprą edukatorzy, którzy zainicjują dyskusję o różnorodności i wielokulturowości dawnej Polski.
- dla całej klasy
- 4 godz. lekcyjne stacjonarnie w szkole
Warsztaty dla grupy nauczycieli i nauczycielek – w czasie warsztatów dla nauczycieli i nauczycielek edukatorzy i edukatorki z Muzeum POLIN zaprezentują zestaw materiałów edukacyjnych "Muzeum w pudełku. Miasteczko Malki", wspólnie zastanowią się nad możliwościami wykorzystania materiałów w szkole i dalszego kontynuowania tematu z uczniami i uczennicami.
- dla min. 3 nauczycieli, nauczycielek ze szkoły
- 2 godz. lekcyjne stacjonarnie w szkole
Terminy warsztatów zostaną dostosowane do potrzeb i możliwości szkoły.
3. Nauczyciele i nauczycielki zorganizują w szkole zajęcia z wykorzystaniem "Muzeum w pudełku. Miasteczko Malki" →
W ostatnim etapie projektu nauczyciele i nauczycielki zorganizują w swojej szkole min. 3 zajęcia edukacyjne w oparciu o przekazany zestaw "Muzeum w pudełku. Miasteczko Malki" w terminie 6 miesięcy od akceptacji zgłoszenia szkoły do projektu. Finalnie koordynator szkolny, czyli osoba kontaktowa z ramienia szkoły, przygotuje i prześle od koordynatora projektu krótkie sprawozdanie z realizacji działań.
Sprawozdanie z przeprowadzonych zajęć edukacyjnych – "Muzeum w pudełku" [.docx] →
-
"Uczniowie byli zachwyceni grą i tym, że mogli poznać kulturę żydowską".
Nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Wojska Polskiego w Choszcznie
-
"Materiały są dużym źródłem wiedzy historycznej oraz uczą kreatywności uczniów, umożliwiają naukę poprzez działanie. Serdecznie dziękujemy za tak cenne materiały".
Nauczycielka ze Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Bodaczowie
-
"Zajęcia cieszą się wielkim zainteresowaniem, nawet nie przypuszczałam, że aż takim".
Nauczycielka ze Szkoły Podstawowej im. Ziemi Warmińskiej w Pieniężnie
-
"Dziękujemy za możliwość przeprowadzenia zajęć, które okazały się bardzo interesujące i zarazem wciągnęły do nauki – zabawy wszystkich uczniów".
Nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. Marii Konopnickiej w Łęczycy
-
"Bardzo dziękujemy za ciekawy materiał, uczniowie z zainteresowaniem brali udział w zajęciach, zadawali mnóstwo pytań".
Nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Mariance
www.eeagrants.org, www.norwaygrants.org, www.gov.pl