Artykuły i publikacje metodyczne
Udostępniamy artykuły i publikacje metodyczne przygotowane przez edukatorów i nauczycieli-ambasadorów współpracujących z Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
Zalecenia dotyczące edukacji na temat II wojny światowej i Zagłady >>
Oddajemy w Państwa ręce zalecenia dotyczące edukacji na temat II wojny światowej i Zagłady, które zostały przygotowane przez zespół Działu Edukacji Muzeum POLIN. Stworzyliśmy je, bazując na naszych doświadczeniach edukacyjnych oraz na istniejących już zaleceniach wypracowanych przez inne instytucje zajmujące się tymi zagadnieniami. W poniższym dokumencie opisujemy zalecany przez nas sposób edukowania dzieci i młodzieży w przedziale wiekowym 6–18 lat.
Opisane w dokumencie wskazówki i zalecenia przeznaczone są szczególnie dla nauczycielek i nauczycieli oraz edukatorek i edukatorów pracujących z tematyką II wojny światowej i Zagłady. Mamy jednak nadzieję, że będą one wsparciem także dla rodziców i opiekunów oraz autorek i autorów książek – dorosłych, którzy chcą rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o tej tematyce i pragną, by proces ten przebiegał w sposób bezpieczny.
Zalecenia dotyczące edukacji na temat II wojny światowej i Zagłady do pobrania [PDF] >>
Oddajemy w Państwa ręce krótki poradnik "Jak prowadzić edukację o Zagładzie z wykorzystaniem relacji historii mówionej?". W Dziale Edukacji Muzeum POLIN od lat prowadzimy działania oparte na pracy z historią mówioną. Wierzymy w moc świadectw. W niniejszej publikacji staraliśmy się w sposób syntetyczny zebrać nasze doświadczenia związane z pracą z relacjami i podzielić się zarówno wypracowanymi rozwiązaniami, jak i dylematami, które pojawiają się, gdy po te rozwiązania sięgamy. W tekstach autorów i autorek znajdą Państwo odpowiedzi m.in. na pytania o to, jak wykorzystywać relacje historii mówionej na lekcjach historii.
- "Jak prowadzić edukację o Zagładzie z wykorzystaniem historii mówionej". Poradnik dla nauczycielek, nauczycieli, edukatorek, edukatorów do pobrania [PDF] >>
- "Jak prowadzić edukację o Zagładzie z wykorzystaniem historii mówionej". Poradnik dla nauczycielek, nauczycieli, edukatorek, edukatorów w wersji dostępnej do pobrania [PDF] >>
"1000 lat historii Żydów Polskich. Podróż przez wieki" >>
W książce "1000 lat historii Żydów Polskich. Podróż przez wieki" autor - Robert Szuchta - przygląda się z perspektywy nauczyciela i dydaktyka historii społeczności żydowskiej na ziemiach polskich.
W publikacji tysiącletnie dzieje Żydów w Polsce zostały podzielone na okresy i przedstawione w ośmiu rozdziałach. Uzupełniają je obszerny zestaw ilustracji, map, diagramów, tabelarycznych zestawień statystycznych, bibliografie i indeksy. Różnorodne teksty źródłowe mają dopełnić autorski przekaz.
Książka "1000 lat historii Żydów Polskich. Podróż przez wieki" do pobrania [PDF] >>
Przygotuj się do wizyty w Muzeum POLIN >>
Zapraszamy do przeżycia wspaniałej i inspirującej podróży przez 1000 lat historii polskich Żydów. Mamy nadzieję, że dzięki tej publikacji będzie Wam łatwiej rozmawiać z uczniami i uczennicami o doświadczeniu, jakim będzie dla nich wizyta w Muzeum POLIN – przygotować ich do tego wydarzenia i odpowiedzieć na najważniejsze pytania na temat Żydów i ich historii.
"Przygotuj się do wizyty w Muzeum POLIN" do pobrania [PDF] >>
Wykłady i warsztaty w pigułce >>
Co roku w Muzeum POLIN odbywa się międzynarodowa konferencja edukacyjna dla nauczycieli, nauczycielek, edukatorów, edukatorek, osób pracujących na polu edukacji. Zaproszeni eksperci i ekspertki przygotowują podsumowania z prowadzonych przez siebie w ramach wydarzenia zajęć - wykładów i warsztatów. Zachęcamy do przeczytania materiałów z dwóch konferencji: "Emocje i historia. Jak rozmawiać w szkole na trudne tematy" oraz "Polsko-żydowskie dziedzictwo Rzeczpospolitej".
Materiały z konferencji "Emocje i historia. Jak rozmawiać w szkole na trudne tematy":
- "Zalecenia i wskazówki dotyczące edukacji na temat II wojny światowej i Zagłady" do pobrania [PDF] >>
- "Emocje w procesie nauczania" do pobrania [PDF] >>
- Karty emocji do pobrania [PDF] >>
- prof. Michał Bilewicz, "Wstyd, wina, żal, empatia – o konstruktywnych i destruktywnych emocjach w nauczaniu o Zagładzie" do pobrania [PDF] >> (podsumowanie wykładu)
- prof. Piotr Forecki, "Duma z wojny. Wrzesień '39 w polskich filmach fabularnych" do pobrania [PDF] >> (podsumowanie warsztatów)
- Małgorzata Jakubczak, "Świadome przejmowanie sterów – jak radzić sobie z emocjami własnymi i innych?" do pobrania [PDF] >> (podsumowanie warsztatów)
- Izabela Meyza, "Pamięć i empatia, czyli jak interpretować obrazy Zagłady w pracy z uczniami?" do pobrania [PDF] >> (podsumowanie warsztatów)
- Katarzyna Niewczas, "Obraz wojny w literaturze dla najmłodszych. Co warto czytać z dziećmi?" do pobrania [PDF] >> (podsumowanie warsztatów)
- prof. Marcin Napiórkowski, "Jak dzieli nas przeszłość? Czy połączy nas przyszłość?" do pobrania [PDF] >> (podsumowanie wykładu)
- dr Joanna Ostrowska, "Świadkowie i świadkinie wojny – opowieść badaczki" do pobrania [PDF] >> (podsumowanie wykładu)
- dr hab. Maciej Pilecki, "Trauma, pamięć, dysocjacja. Jak rozmawiać z młodzieżą o przeszłości?" do pobrania [PDF] >> (podsumowanie wykładu)
- Natalia Sarata "Emocje i dobrostan uczących o trudnej przeszłości" do pobrania [PDF] >> (podsumowanie wykładu)
Materiały z konferencji "Polsko-żydowskie dziedzictwo Rzeczpospolitej"
- prof. Monika Adamczyk-Garbowska, "Literatura jidysz" do pobrania [PDF] >> (podsumowanie wykładu)
- dr Agnieszka Haska, "Mitologizacja historii" do pobrania [PDF] >> (podsumowanie wykładu)
- dr Agnieszka Jagodzińska, "Cmentarz żydowski jako lokalne świadectwo historii, miejsce pamięci, tekst kultury" do pobrania [PDF] >> (podsumowanie wykładu)
- Izabela Meyza, "Rozmawiamy o Żydach – jak reagować na trudne sytuacje w klasie" do pobrania [PDF] >> (podsumowanie warsztatów)
- dr Aleksandra Oniszczuk, "Żydówki w polskiej historii" do pobrania [PDF] >>(podsumowanie wykładu)
- Anna Rozenfeld, "Miejsce języka i kultury jidysz dzisiaj" do pobrania [PDF] >> (podsumowanie warsztatów)
- David Sypniewski, "Wielokulturowość bez egzotyzacji – jak uczyć o inności bez stereotypów" do pobrania [PDF] >> (podsumowanie warsztatów)
- prof. Marcin Wodziński, "Kultura Żydów polskich. Stereotypy i ich konsekwencje" do pobrania [PDF] >> (podsumowanie wykładu)
Film w edukacji o kulturze i historii polskich Żydów >>
Przygotowany przez Muzeum POLIN poradnik do pracy z filmem to praktyczny materiał umożliwiający nauczycielom i nauczycielkom omówienie z uczniami i uczennicami ważnych dzieł filmowych, w znakomitej większości poświęconych Zagładzie Żydów podczas II wojny światowej, ale nie tylko. Udostępniamy materiały, które można wykorzystać w szkole podczas różnych zajęć lekcyjnych lub na zajęciach fakultatywnych i przygotowujących do matury. Zawarte w poradniku scenariusze, a raczej ćwiczenia, są oryginalne, odwołują się do różnych tematów, które można poruszyć w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Autorzy i autorki prezentują różne podejścia do omawianych zagadnień i zainteresowania, co umożliwi odbiorcom wybranie materiałów, które wydają im się najbardziej odpowiednie dla ich uczniów i uczennic.
Film w edukacji o kulturze i historii polskich Żydów do pobrania [PDF] >>
Film w edukacji o kulturze i historii polskich Żydów do pobrania w wersji dostępnej [DOCX] >>
Jakie instytucje amerykańskie zajmują się nauczaniem o Zagładzie w Stanach Zjednoczonych? Jak do nich dotrzeć? Przeczytaj informacje o programie prowadzonym przez Ambasadę USA w Polsce przy współpracy z Muzeum POLIN.
Holocaust Teacher Training Program in U.S. do pobrania [PDF] >>
Nauczanie o Zagładzie - szkolenia dla nauczycieli w USA do pobrania [PDF] >>
Archiwum biuletynów dla nauczycieli >>
W latach 2015-2017 Muzeum POLIN wydawało "Biuletyn dla naczycieli". Zamieszane w kolejnych numerach artukuły, tworzone zarówno przez pracowników Muzeum, jak i współpracujących z naszą instytucją ekspertów, pokazywały szeroki kontekst nauczania o historii i kulturze polskich Żydów, omawiały nowe publikacje naukowe w tym obszarze oraz zawierały szereg inspiracji metodycznych, które wciąż są aktualne. Zapraszamy do korzystania z archiwalnych numerów.