Spotkanie
17, 19.06, 4.09.2021 - online

W cztery oczy z Wilhelmem Sasnalem

Na obrazie widzimy kobietę i mężczyznę, na tle malowniczego pejzażu gór.
Fot. P. Grochowalski

Obejrzyjcie cykl rozmów "W cztery oczy z Wilhelmem Sasnalem" prowadzonych przez Joannę Fikus, Bartosza Bartosika i Jakuba Banasiaka.

W cztery oczy z Wilhelmem Sasnalem: Pejzaż polski
Film towarzyszy wystawie Wilhelma Sasnala "Taki pejzaż" w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

"Rozmowa o drugiej wojnie światowej może być jak kołdra, pod którą wszyscy czujemy się dobrze" – powiedział Wilhelm Sasnal w rozmowie z Joanną Fikus, kierowniczką działu wystaw Muzeum POLIN. Dlaczego Artysta podjął temat relacji polsko-żydowskich w swojej twórczości? Co jest ‘nie tak’ z łagodnym pejzażem, który widzi dookoła siebie? A co, po dłuższej przerwie, zobaczą polscy Widzowie na wystawie tego światowej sławy artysty? W kraju, w którym się urodził, mieszka, wychowuje dzieci; który jest jego domem i którego pejzażem – jak mówi – jest przesiąknięty?

W pierwszej z trzech rozmów "W cztery oczy z Wilhelmem Sasnalem" spotykaliśmy się w jego krakowskiej pracowni na chwilę przed otwarciem wystawy w POLIN. Rozmowę o tym, dlaczego wystawa znalazła się w muzeum i co ma wspólnego z historią polskich Żydów, poprowadziła Joanna Fikus, kierowniczka działu wystaw Muzeum POLIN. 
 

Joanna Fikus – antropolożka kultury; do 2005 roku związana z Muzeum Historii Żydów Polskich. Koordynatorka zespołu tworzącego wystawę stałą Muzeum. Od 2017 roku kierowniczka Działu Wystaw Muzeum Historii Żydów Polskich. Członkini zarządu i przewodnicząca Komisji Granowej Stowarzyszenia Żydowski Instytut Historyczny w Polsce. Członkini Rady Fundatorów Jewish Community Center Warszawie. 

 

W cztery oczy z Wilhelmem Sasnalem: Obywatel
Film towarzyszy wystawie Wilhelma Sasnala "Taki pejzaż" w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Jakim obywatelem jest Wilhelm Sasnal? Czy boi się ciężaru polskiej historii? Dlaczego artysta powinien być zaangażowanym społecznie obywatelem i co to oznacza? Czy zarzuca coś nam - Polakom? O rozkroku między indywidualizmem i niezależnością artysty a życiem we wspólnocie Sasnala-obywatela. A także o empatii, wstydzie i pogardzie "W cztery oczy z Wilhelmem Sasnalem" tym razem rozmawiał Bartosz Bartosik, dziennikarz i publicysta, autor wywiadu-rzeki z Adamem Bodnarem "Obywatel PL". Czy rozmówcom udało się odszukać nadzieję i patrząc na pejzaż podzielonej i bliskiej sercu krainy, wskazać wspólny język dwóch plemion Polski?

Bartosz Bartosik – dziennikarz, publicysta. Sekretarz think tanku Laboratorium "Więzi", członek redakcji "Więzi" i członek zespołu Komitetu Dialogu Społecznego przy Krajowej Izbie Gospodarczej. Autor wywiadu rzeki z Adamem Bodnarem "Obywatel PL". Ukończył slawistykę na Uniwersytecie Warszawskim.

 

W cztery oczy z Wilhelmem Sasnalem: Artysta
Film towarzyszy wystawie Wilhelma Sasnala "Taki pejzaż" w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Rozmowa Jakuba Banasiaka, autora książki "15 stuleci. Rozmowa z Wilhelmem Sasnalem", dotyczy przede wszystkim treści samych obrazów i procesu ich powstawania. W tym wyborów artysty co do tematyki malarstwa, a także rozwiązań formalnych, na które się decyduje. Co zmieniło się w twórczości Sasnala w ciągu ostatnich lat i jaką drogę przeszedł, malując zarówno obrazy realistyczne, jak i abstrakcyjne? Jak dzisiaj tłumaczy przemalowanie niektórych obrazów? Czy jest z nich zadowolony? Dlaczego uważa, że malowanie Zagłady może być zbyt wulgarne? Kim są „Inni”, których Sasnal portretuje na przestrzeni kilkudziesięciu lat? 

Prace Wilhelma Sasnala nie tracą na swojej aktualności i z siły wyrazu, niejednokrotnie stając się niespodziewanie cierpkim komentarzem do bieżącej sytuacji społecznej w Polsce i na świecie. Przekonajcie się sami – obejrzyjcie film, przyjdźcie na wystawę.

Jakub Banasiak (ur. 1980) – historyk i krytyk sztuki, pracuje w Katedrze Historii Sztuki Polskiej Najnowszej na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną warszawskiej ASP. Zajmuje się historią polskiej sztuki nowoczesnej i współczesnej. Członek AICA Polska, redaktor naczelny magazynu o sztuce współczesnej „Szum”. Autor licznych recenzji, esejów i wywiadów, a także trzech książek: Rewolucjoniści są zmęczeni (2008), Zmęczeni rzeczywistością (2009) oraz Oduczyć sztuki. Metoda pedagogiczna Leona Tarasewicza (2016) oraz 15 stuleci. Rozmowa z Wilhelmem Sasnalem (2017).

 

Koncepcja merytoryczna cyklu "W cztery oczy z Wilhelmem Sasnalem": Marta Dziewulska
Zdjęcia i montaż: Patryk Grochwalski
Zdjęcia: Aleksandra Pachnik, Maciej Jaźwiecki
Napisy i tłumaczenie: Marlena Jałoszyńska, Zofia Sochańska
 

Bezpłatny program do wystawy jest finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszu EOG oraz przez budżet krajowy

www.eeagrants.org, www.norwaygrants.org, www.gov.pl