Twoje ciało to gniazdo
image
image
image
image
image
image
Jako siódmą pracę prezentujemy w Galerii Rotacyjnej instalację Hany Umedy – performerki, reżyserki teatralnej, choreografki. "Twoje ciało to gniazdo" to instalacja audiowizualna, która powstała pierwotnie jako część spektaklu "Rapeflower", w którym artystka przygląda się kondycji zgwałconego ciała.
- 4-16 września, w godzinach otwarcia muzeum, w ostatniej galerii wystawy stałej
- UWAGA: Praca dotyczy tematu przemocy seksualnej. Z uwagi na podejmowany temat rekomendowana jest dla osób dorosłych
W immersyjnej przestrzeni wypełnionej wizualizacjami Martyny Miller i muzyką Olgi Mysłowskiej widzowie, którzy stają się zarazem performerami, są zaproszeni do wejścia w stan zamrożenia, charakterystycznego dla doświadczenia przemocy seksualnej. Za pomocą nieco przewrotnej, prowadzonej medytacji artystka kieruje uwagę na kolejne partie ciała. Dzieli się na poziomie somatycznym zarówno własnym doświadczeniem reakcji ciała na gwałt, jak i utrwalonymi w ciele śladami przemocy seksualnej, przekazywanymi z pokolenia na pokolenie w tradycji japońskiego tańca jiutamai. Przez zaproszenie do wejścia w stan fikcyjnego zagrożenia praca ta zaprasza do przećwiczenia w bezpiecznych warunkach przestrzeni galeryjnej reakcji obronnych na przemoc seksualną.
"Czy jest Ci wygodnie?
Spróbuj się rozluźnićZamknij oczy
Zapraszam Cię do wspólnego tańca
Pozwól, że Cię poprowadzę
Możesz się ruszać
lub tańczyć nieruchomo
Ledwo zauważalny taniecWeź głęboki wdech
Poczuj, jak powietrze wypełnia dół Twojego brzucha
Z wydechem pozwól ciału osiąść mocniej na ziemi
poczuj jego ciężar
Wyobraź sobie na chwilę,
że twoje ciało to gniazdo"
Hana Umeda – artystka, performerka o polsko-japońsko-żydowskich korzeniach, tancerka jiutamai, w 2020 roku uzyskała profesjonalny stopień natori w nurcie Hanasaki-ryu przystępując do ceremonii symbolicznej adopcji przez mistrzynię Hanasaki Tokijyo i przyjmując nazwisko i imię Hanasaki Sada. W swojej praktyce artystycznej pracuje z tematami dokumentalnymi i autobiograficznymi, wykorzystując do tego metodę researchu artystycznego, którą rozwijała podczas (nieukończonych) studiów doktoranckich w Instytucie Kultury Polskiej UW, a następnie w ramach programu MA SoDA HZT w Berlinie. W latach 2021-2023 członkini kolektywu "Centrum w Ruchu". W 2018 roku dzięki wsparciu programu "Młoda Polska" Narodowego Centrum Kultury zadebiutowała autorskim spektaklem "SadaYakko" w Komunie Warszawa, w którym przygląda się zjawisku orientalizującego spojrzenia. W 2022 roku dzięki rezydencji Scena Nowe Sytuacje w Teatrze Współczesnym w Szczecinie zrealizowała autobiograficzny spektakl "Wiarołomna", w którym stworzyła osobisty, sceniczny rytuał apostazji. Nominowana w konkursie IDFA DocLab competition for Immersive NonFiction, IDFA DocLab: Phenomenal Friction, Amsterdam, 2023 za "Close", performance VR, który rozpoczyna serię prac poświęconych przemocy seksualnej w pamięci ciała. Kontynuacją tego researchu jest spektakl "Rapeflower" (Komuna Warszawa 2024), poświęcony doświadczeniu gwałtu rozumianego jako stan psychofizyczny.
Skład zespołu:
- Hana Umeda – tekst, koncepcja
- Martyna Miller – wideo
- Olga Mysłowska – muzyka.
W 2024 roku Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN obchodzi 10. urodziny. Pragniemy przy tej okazji wzmocnić głos żydowskich artystów i artystek, tworząc w ostatniej galerii wystawy stałej rotacyjną, żywą, polifoniczną przestrzeń wypowiedzi współczesnych twórców i twórczyń.
Partnerzy:
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – projekt "Galeria Rotacyjna w ramach 10. urodzin Muzeum POLIN (rozwijanie sieci artystów i artystek żydowskich)".