Oto obiekt: Warszawa międzywojenna: ikonografia, relacje, pamiątki

Porozmawiamy o przedmiotach, zdjęciach, archiwaliach, które "opowiadają" nam dziś o Warszawie dwudziestolecia międzywojennego, z wieloma jej odcieniami, kontrastami.

Brązowy kufer podróżny z tłoczeniami w kształcie kwadratów. Wewnątrz, na otwartej klapie - kilka fotografii różnych osób i wycinki z gazet.
Copyrights
Kufer podróżny, przed 1939, zbiory Muzeum POLIN. fot. I. Książek / Muzeum Historii Żydów Polskich
Czarny kapelusz z denkiem obwiązanym czarną wstążką z kokardą.
Copyrights
Melonik, przed 1930, zbiory Muzeum POLIN. fot. I. Książek / Muzeum Historii Żydów Polskich
Halina z Baruchów - dziewczyna w białej bluzce z czarną kokardą i ciemnej spódnicy - stoi na balkonie Koralów.
Copyrights
Fotografia Haliny z Baruchów na balkonie Koralów, ok. 1918, zbiory Muzeum POLIN. fot. I. Książek / Muzeum Historii Żydów Polskich
Hanna Woch - dziewczynka w białej sukience stoi przy fontannie na pl. Bankowym w otoczeniu gołębi.
Copyrights
Fotografia Hanny Woch przy fontannie na pl. Bankowym, lata 30. XX wieku, zbiory Muzeum POLIN. fot. I. Książek / Muzeum Historii Żydów Polskich
Fotografia do dokumentów młodego mężczyzny w półprofilu. Ubrany jest w koszulę i marynarkę.
Copyrights
Fotografia do dokumentów młodego mężczyzny w półprofilu, ok. pomiędzy 1930 a 1935, zbiory Muzeum POLIN. fot. Iwo Książek / Muzeum Historii Żydów Polskich
Fotografia do dokumentów Krysersztejna - młodego mężczyzny w garniturze i krawacie.
Copyrights
Fotografia Krysersztejna, ok. 1929, zbiory Muzeum POLIN. fot. I. Książek / Muzeum Historii Żydów Polskich

W dwudziestoleciu międzywojennym Warszawa była prężnie rozwijającym się miastem z kwitnącym handlem i przedsiębiorczością, zamieszkałym przez sławnych ludzi. Jednocześnie wiele jej ulic było zaniedbanych, a w stolicy żyły osoby bardzo biedne, zmagające się z wykluczeniem. Nasza kolekcja pokazuje oba te aspekty.

Wiele pamiątek z międzywojennej żydowskiej Warszawy jest jednocześnie morabiliami po osobach, które zostały zamordowane w trakcie Zagłady. Taki charakter mają m.in. fotografie portretowe przyjaciół i członków rodzin, które zachowali w swoich archiwach ocalali.

Spotkanie z udziałem:

Aleksandry Król – historyczki, pracowniczki Działu Upowszechniania Zbiorów Cyfrowych Muzeum POLIN, redaktorki portalu Wirtualny Sztetl zajmującej się m.in. kolekcją "Polskie Korzenie w Izraelu", współpracowniczki Teatru Żydowskiego, tłumaczki z języka jidysz – od 5 lat zajmuje się tłumaczeniem Ksiąg Pamięci z terenu Podlasia.

prof. Piotra Laskowskiego – historyka idei i pedagoga. Ukończył archeologię na Uniwersytecie Warszawskim, doktorat przygotowywał na Uniwersytecie Warszawskim i Uniwersytecie Oksfordzkim. Jest współtwórcą i pierwszym dyrektorem Wielokulturowego Liceum Humanistycznego w Warszawie, byłym wykładowcą Uniwersytetu Powszechnego w Teremiskach, autorem publikacji poświęconych edukacji i pedagogice. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na filozofii społecznej i politycznej XIX i XX wieku. Opublikował "Szkice z dziejów anarchizmu" (2006) oraz "Maszyny wojenne. Georges Sorel i strategie radykalnej filozofii politycznej" (2011).

Prowadzenie:

dr Przemysław Kaniecki – kustosz, kurator w Dziale Zbiorów Muzeum POLIN, pracownik naukowy i nauczyciel akademicki na Uniwersytecie Warszawskim (Wydział "Artes Liberales", od 2011), specjalizujący się w polskiej literaturze i kulturze współczesnej. Autor m.in. trzech monografii i kilkudziesięciu artykułów naukowych, a także współautor publikacji zbioru wywiadów "Przynoszę rzecz, przynoszę historię. Rozmowy z Darczyńcami" (wspólnie z Judytą Pawlak; 2016), stanowiącej katalog wybranych obiektów z kolekcji Muzeum POLIN, później kontynuowanej w postaci cyklu w piśmie "Midrasz".

 

Organizacja cyklu:

  • Małgorzata Bogdańska-Krzyżanek (Dział Zbiorów),
  • Magdalena Dopieralska (Dział Edukacji Dorosłych),
  • Piotr Kowalik (Dział Edukacji).

Orlen - mecenas muzeum

Oto obiekt: Warszawa międzywojenna: ikonografia, relacje, pamiątki

23.01.2025 - 23.01.2025