Oto obiekt: Historie (nie)opowiedziane. Wokół kolekcji
image

image

image

image

image

W Muzeum POLIN zgromadziliśmy do tej pory prawie 19 000 obiektów. A wszystko zaczęło się… no właśnie! Zobacz 10 obiektów ważnych dla kolekcji POLIN i poznaj odpowiedzi na pytania: jaki był pierwszy obiekt i kiedy trafił do muzeum? Jakie tajemnice może kryć za sobą zwykły przedmiot? Jaką wartość ma obiekt muzealny? I dlaczego niektóre z przedmiotów do kolekcji nigdy nie trafią? Odpowiedzi na pytania udzielą nam zaproszeni goście – Anna Duńczyk-Szulc, Marek Świca – oraz kuratorzy zbiorów Muzeum POLIN – dr Renata Piątkowska i dr Przemysław Kaniecki.
- 26 września (czwartek), godz. 18:00, pobierz bezpłatny bilet →
- Galeria "Dziedzictwo", wstęp wolny
Nasi rozmówcy zdradzą również, dlaczego w muzeum historycznym kolekcjonujemy warkocz wykonany z włosów przez Krystynę Piotrowską. Na przykładzie rodzinnych pamiątek Marka Oberländera podyskutujemy o tym, co nasze zbiory mówią o przeszłości, a co możemy z nich zaczerpnąć na przyszłość. Zastanowimy się również, poznając historię pozyskania unikalnych archiwaliów przedwojennego polityka Mojżesza Frostiga, co jest ważne dla naszych darczyńców.
Nasze muzeum powstało w 2005 roku, jednak budynek i wystawa stała zostały udostępnione publiczności w 2014 roku. Niemal od samego początku zaczęła powstawać kolekcja muzealna. Jej idea narodziła się przede wszystkim z potrzeby zaopiekowania się pamiątkami, które zostały po społeczności żydowskiej w Polsce. Dzięki nim odtwarzamy historie zarówno osób, jak i całych rodzin, a ich losy składają się na obraz historii polskich Żydów. Zapraszamy, by poznać różnorodne oblicze kolekcji POLIN.
Anna Duńczyk-Szulc – zastępczyni dyrektorki ds. kolekcji w Muzeum Warszawy. Odpowiada za zbiory muzeum, działy naukowe i kuratorskie, w tym pracownię naukową Korczakianum. Zajmuje się projektami wystawienniczymi i wydawniczymi związanymi z fotografią. Współkuratorka wystawy stałej o Archiwum Ringelbluma i grupie Oneg Szabat pt. "Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu" w Żydowskim Instytucie Historycznym im. Emanuela Ringelbluma a także w latach 2018-2021 wicedyrektorka ŻIH ds. programowych. Współautorka wystaw i książek o getcie warszawskim "Rozproszony kontakt. Fotografie z Archiwum Ringelbluma", "Gdzie jesteś? Rdz 3,9", "Archiwum ważniejsze niż życie. Losy Żydów polskich w czasie II wojny światowej w dokumentach konspiracyjnej grupy Oneg Szabat". W Muzeum Warszawy odpowiada za część ekspozycji stałej poświęconej gettu warszawskiemu "Świadectwa z getta warszawskiego" i jest autorką książki "Antologia spojrzeń – Getto warszawskie – fotografie i filmy" (eng: "Anthology of glances. The Warsaw Ghetto: Photographs and Films").
Marek Świca – historyk sztuki, menadżer kultury, absolwent UJ, od 2016 roku dyrektor Muzeum Fotografii w Krakowie. Wcześniej związany zawodowo jako dyrektor z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA (2000-2004) i Muzeum Narodowym w Krakowie (2004-2015) oraz ze Stowarzyszeniem Artystycznym Grupa Krakowska, wydawnictwem IRSA, Galerią Starmach w Krakowie czy Wydziałem Edukacji i Kultury Urzędu Miasta Krakowa. Kurator m.in. wystaw: "I Wystawa Sztuki Nowoczesnej. 50 lat później" (wspólnie z Józefem Chrobakiem,1998) i "Nowocześni a socrealizm" (1999) w Galerii Starmach; kierownik zespołu kuratorskiego przygotowującego nową odsłonę Galerii Sztuki Polskiej XX Wieku w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego Krakowie (2005); pełnił nadzór merytoryczny w Muzeum Narodowym w Krakowie w latach 2005-2015 nad projektami inwestycyjnymi, digitalizacyjnymi, projektami naukowymi i wystawienniczymi. Autor kilkunastu artykułów dotyczących sztuki współczesnej do czasopism i wydawnictw krajowych i zagranicznych; redaktor opracowań i katalogów wystaw. Nagroda Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy wspólnie z Józefem Chrobakiem za rekonstrukcję "I Wystawa Sztuki Nowoczesnej. 50 lat później" (1998). W latach 2016-2021 Sekretarz Prezydium PKN ICOM POLSKA.
Dr Renata Piątkowska – historyczka sztuki, kustosz dyplomowany, główna kuratorka zbiorów Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, autorka licznych artykułów i publikacji, w tym książki "Między Ziemiańską a Montparnasse`em. Roman Kramszyk", Warszawa 2004. Kuratorka w Muzeum Żydowskiego Instytutu Historycznego (w latach 1986-2005), gdzie była autorką wielu wystaw, m.in.: "Maurycy Trębacz 1861-1941" (1993); "Artur Markowicz 1872-1934. Wystawa monograficzna" (1995), "Roman Kramsztyk" (1885-1942) (1997), "Przyjaciele. Simon Mondzain, Jan Hrynkowski, Władysław Zawadowski" (z Elżbietą Grabską, 1999).
Dr Przemysław Kaniecki – kustosz, kurator w Dziale Zbiorów Muzeum POLIN, pracownik naukowy i nauczyciel akademicki na Uniwersytecie Warszawskim (Wydział "Artes Liberales", od 2011), specjalizujący się w polskiej literaturze i kulturze współczesnej. Autor m.in. trzech monografii i kilkudziesięciu artykułów naukowych, a także współautor publikacji zbioru wywiadów "Przynoszę rzecz, przynoszę historię. Rozmowy z Darczyńcami" (wspólnie z Judytą Pawlak; 2016), stanowiącej katalog wybranych obiektów z kolekcji Muzeum POLIN, później kontynuowanej w postaci cyklu w piśmie "Midrasz".
Prowadzenie: Aldona Modrzewska – historyczka sztuki, kulturoznawczyni, kierowniczka Działu Zbiorów Muzeum POLIN (od 2016), przewodnicząca Komisji Nabytków. Współzałożycielka Polskiego Stowarzyszenia Inwentaryzatorów Muzealnych (prezeska 2018-2020, członkini zarządu 2015-2018 oraz 2018-2022), redaktorka i autorka publikacji "[Po]rachunki ze sztuką. Zarządzanie zbiorami a rachunkowość w muzeach" (2021), autorka ponad 30 publikacji dot. zarządzania kolekcją muzealną, wykładowczyni na studiach podyplomowych "Nowe media w instytucjach dziedzictwa kulturowego" na Uniwersytecie Warszawskim.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Nazwa programu: Narodowa kolekcja sztuki współczesnej.
Nazwa zadania: Rozbudowa kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w 2024 roku