Dyskusja
24.10.2021

Debata: Rozliczenie z historią

Co artyści mogą wnieść do świadomości historycznej i moralnego rozrachowania? W jakim stopniu mogą oni wykorzystać swój "status artysty", by podjąć ryzyko, którego nie mogą podjąć historycy - i z jakim skutkiem i konsekwencjami? Zachęcamy do udziału w dyskusji z udziałem Wilhelma Sasnala, którego wystawa "Taki Pejzaż" trwa w Muzeum POLIN oraz Adama Szymczyka - kuratora wystawy. 

  • 24 października (niedziela), godz. 20.00
  • Transmisja w j. angielskim na Friends of POLIN Facebook >>
  • Moderacja debaty: Achim Borchardt-Hume (Tate Modern)

Wystawa Wilhelma Sasnala konfrontuje się z wszechobecnością Holokaustu w polskim krajobrazie, ukrytego w codzienności, oraz z trudnościami, jakie napotyka Polska w obliczu ludobójstwa. Podejmując temat antysemityzmu, II wojny światowej i Holokaustu w polskim kontekście, prace Sasnala stawiają wiele krytycznych pytań, min. W jaki sposób i do jakiego stopnia "prawda artystyczna" może ukazać "prawdę historyczną"?

Uczestnicy:

Wilhelm Sasnal - malarz, rysownik, filmowiec i twórca komiksów. W 1999 roku uzyskał dyplom Wydziału Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Twórczości artysty zostały poświęcone wystawy retrospektywne w Kistefos-Museet w Oslo, 2018, Whitechapel Gallery w Londynie, 2011/12; Haus Der Kunst w Monachium, 2012;  K21 w Düsseldorfie, 2009; w warszawskiej Zachęcie, 2007; Van Abbemuseum w Eindhoven, 2006, Kunsthalle Zürich; 2003. Uczestniczył również w wielu wystawach solowych i zbiorowych m.in. w „Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2019; 31 Bienal de Sao Paolo, 2014; ‘55th Carnegie International’ w Carnegie Museum of Art w Pittsburghu, 2008; 5 Berlin Biennial of Contemporary Art w Berlinie, 2008; Museum of Modern Art w Nowym Jorku, 2007 i 2009; Museu de Arte Contemporânea de Serralves w Porto, 2006; Stedelijk Museum w Amsterdamie, 2006;  Berkeley Art Museum w Berkeley, 2004; 26 Bienal de Sao Paolo, 2004; MUHKA w Antwerpii, 2003; Kunsthalle Basel w Bazylei, 2002. Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach na całym świecie, m.in. w nowojorskich Museum of Modern Art i Solomon R. Guggenheim Museum, Tate Modern w Londynie, Van Abbemuseum w Eindhoven, Fondation Beyeler w Bazylei oraz w warszawskich instytucjach takich jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Narodowe, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki i Centrum Sztuki Współczesnej. W 2006 roku Wilhelm Sasnal dostał nagrodę im. Vincenta van Gogha przyznawaną przez Bonnefanten Museum w Maastricht. Artysta mieszka i pracuje w Krakowie.

Adam Szymczyk - kurator wystaw i autor tekstów o sztuce, mieszka i pracuje w Bazylei i Zurychu. Ukończył studia historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i program kuratorski w centrum sztuki współczesnej De Appel w Amsterdamie. Pracuje jako kurator zewnętrzny (curator-at-large) w Stedelijk Museum w Amsterdamie, jest członkiem rady Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, komitetu naukowego MUDAM w Luksemburgu i komitetu doradczego Kontakt Art Collection w Wiedniu. Od roku 2003 do 2014 był dyrektorem i głównym kuratorem Kunsthalle w Bazylei, gdzie zrealizował m.in. następujące wystawy: Piotr Uklanski: Earth, Wind and Fire (2004), Artur Żmijewski (2005); Gustav Metzger: In Memoriam i Lee Lozano: Win First Dont Last Win Last Dont Care (2006), Micol Assaël: Chizhevsky Lessons (2007), Danh Vo: Where the Lions Are (2009), Moyra Davey: Speaker Receiver (2010), How to Work/How to Work (More for) Less i Sung Hwan Kim: Line Wall (2011), Stories, Myths, Ironies, and Other Songs: Conceived, Directed, Edited, and Produced by M. Auder (2013), Vivian Suter: intrépida (featuring Elisabeth Wild Fantasias 2) i Naeem Mohaiemen: Prisoners of Shotik Itihash (2014). Współtworzył Fundację Galerii Foksal w Warszawie (1997-2003). W 2008 roku, wraz z Eleną Filipovic, był kuratorem 5. Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie pod tytułem When Things Cast No Shadow (Gdy rzeczy nie rzucają cienia). Za swoje osiągnięcia kuratorskie w 2011 roku otrzymał nagrodę Walter Hopps Award przyznawaną przez Menil Foundation w Houston.

Moderator:

Achim Borchardt-Hume - dyrektor ds. wystaw i programów w Tate Modern oraz przewodniczący Grupy Sterującej Centrum Badawczego Hyundai Tate: Transnational. Jego ostatnie projekty obejmują The EY Exhibition: The Making of Rodin, The EY Exhibition Picasso 1932, Robert Rauschenberg oraz pierwsza duża retrospektywa Malewicza w Wielkiej Brytanii. Ściśle współpracował z Anicką Yi przy realizacji Hyundai Commission 2021. Zasiadał w radach doradczych Generali Foundation, Wiedeń i Saradar Collection, Bejrut.

Dyskusja jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie Wilhelma Sasnala "Taki Pejzaż" w Muzeum POLIN.

 

Debata odbywa się w ramach Global Education Outreach Program
 

Program GEOP możliwy jest dzięki wsparciu Taube Philanthropies, The William K. Bowes, Jr. Foundation oraz Stowarzyszenia Żydowski Instytut Historyczny w Polsce

 

 

 

 

www.eeagrants.org, www.norwaygrants.org, www.gov.pl