Kl. 7-8 szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowe

Zapraszamy do zapoznania się z filmami i materiałami edukacyjnymi przeznaczonymi dla klas 7-8 szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych.
Getto warszawskie – nauczanie o Zagładzie >>
Poniżej prezentujemy materiały - filmy edukacyjne, scenariusze zajęć, karty pracy oraz prezentacje multimedialne - które powstały w ramach organizowanej przez Muzeum POLIN od 2013 roku akcji społeczno-edukacyjnej Żonkile, upamiętniającej wybuch powstania w getcie warszawskim. Historia powstania jest w nich prezentowana w szerokim kontekście - z uwzględnieniem najważniejszych informacji o życiu społeczności żydowskiej w Polsce przed wojną II wojną światową, przebiegu wojny oraz o Zagładzie. Zamieszczone tutaj materiały z pewnością mogą być więc wykorzystywane w codziennym nauczaniu historii, polskiego czy na godzinach wychowawczych.
Prezentacje, plakaty i materiały źródłowe:
- Historia getta warszawskiego - prezentacja do pobrania [PDF] >>
- Prezentacja życiorysu Marka Edelmana do pobrania [PDF] >>
- Teksty i materiały źródłowe do prezentacji życiorysu do pobrania [PDF] >>
- Plakaty edukacyjne (z tłem, układ puzzle)- historia getta warszawskiego do pobrania [PDF] >>
- Plakaty edukacyjne (bez tła, układ linearny) - historia getta warszawskiego do pobrania [PDF] >>
- Instrukcja dotycząca układu plakatów do pobrania [PDF] >>
Film "Muranów - Dzielnica Północna" (2021) w reżyserii Łukasza Kamila Kamińskiego. Materiał w stylistyce youtuberskiej opowiada historię Muranowa, dawnej dzielnicy żydowskiej w Warszawie i jej mieszkańców. Film uzupełniają karty pracy, które można wykorzystać w ramach zajęć z uczennicami i uczniami.
- Scenariusz zajęć pobrania [PDF] >>
- Scenariusz zajęć w wersji dostępnej do pobrania [ZIP] >>
- Karty pracy do pobrania [ZIP] >>
- Karty pracy w wersji dostępnej do pobrania [ZIP] >>
Film "Nie było żadnej nadziei. Powstanie w getcie warszawskim 1943” (2016) w reżyserii Kamy Veymont z animacją Łukasza Rusinka. składa się z trzech spójnych części. Pierwsza – przedstawia sytuację Żydów w przedwojennej stolicy oraz historię getta warszawskiego do momentu wybuchu powstania przy użyciu niepublikowanych wcześniej archiwalnych zdjęć i filmów z Muzeum Holokaustu w Waszyngtonie, Shoah Foundation i Filmoteki Narodowej.Sercem filmu jest pokazanie przebiegu powstania w getcie warszawskim, z uwzględnieniem motywów i racji postępowania poszczególnych bohaterów. Chcemy opowiedzieć historię powstania w sposób, w jaki nigdy jeszcze tego nie robił – metodą animacji poklatkowej. Ostatnia część to materiał pokazujący upamiętnienie polskich Żydów w przestrzeni współczesnego miasta, na wystawie w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz obecny wygląd miejsc związanych z gettem warszawskim.
- Materiały edukacyjne do pracy z filmem "NIE BYŁO ŻADNEJ NADZIEI" – pakiet dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
- Kalendarium powstania w getcie warszawskim – przebieg powstania w getcie warszawskim dzień po dniu.
"Historie osobiste" to cykl sześciu filmów edukacyjnych poświęconych postaciom ważnym dla historii i kultury polsko-żydowskiej. Filmy przybliżają losy, twórczość i działalność zarówno znanych i obecnych w świadomości uczniów i uczennic postaci, takich jak: Julian Tuwim, Bolesław Leśmian oraz tych mniej rozpoznawalnych, jak Zuzanna Ginczanka, Rachela Korn czy małżeństwo Żabińskich, których znaczenia dla kultury i historii jest dopiero odkrywane. W każdym odcinku poznajemy dwójkę bohaterów, których życiorysy ze sobą korespondują.
Filmom towarzyszą także rozmowy eksperckie z udziałem Anny Bikont, Marty Ciesielskiej, Anny Kaszuby-Dębskiej, Magdaleny Kicińskiej, prof. Izoldy Kiec, Joanny Król-Komły, dr. Piotra Łopuszańskiego, dr hab. Aliny Molisak, Roberta Szuchty, dr Karoliny Szymaniak, prof. Tomasza Żukowskiego. Rozmowy prowadzi Beata Jewiarz.
Przygotowaliśmy pakiet materiałów edukacyjnych – karty pracy oraz scenariusze zajęć. Kliknij i przejdź do podstrony z materiałami >>
Irena Sendlerowa. Jak uczyć o Sprawiedliwych? >>
Rok 2018 został ustanowiony Rokiem Ireny Sendlerowej. Na tę okazję Muzeum POLIN oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej opracowało specjalne materiały edukacyjne, które umożliwią przeprowadzenie lekcji o Sprawiedliwej. Budujemy w nich również kontekst do szerszej rozmowy z uczniami i uczennicami o różnych postawach Polaków wobec Żydów w czasie II wojny światowej.
- Prezentacja o Irenie Sendlerowej do pobrania [PDF] >>
- Teksty, materiały i źródła do prezentacji do pobrania [PDF] >>
- Scenariusze zajęć dla szkół ponadpodstawowych do pobrania [PDF] >>
- Scenariusze zajęć dla szkół podstawowych do pobrania [PDF] >>
- Zbiór dobrych praktyk w nauczaniu o Sprawiedliwych do pobrania [PDF] >>
A więc wojna! Materiały o wybuchu II wojny światowej >>
II wojna światowa rozpoczęta niemiecką napaścią 1 września 1939 roku była największą katastrofą w dziejach Polski. Jej skutkiem były olbrzymie straty ludnościowe i materialne, w tym niepowetowane zniszczenia dóbr kultury. Kraj wyłonił się z niej w innym kształcie terytorialnym, ustrojowym, demograficznym. O ile wszystkim mieszkańcom Polski wojna przyniosła niewyobrażalny ogrom cierpień i nieszczęść, to dla Żydów polskich oznaczała zagładę w sensie najbardziej dosłownym. Z wykorzystaniem materiałów stworzonych z okazji 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej.
Film "Ja będę żyła! Relacje polskich Żydów o II wojnie światowej"
Poniższych sześć scenariuszy pomoże nauczycielkom i nauczycielom w wyborze właściwych narzędzi i umiejętności pozwalających na skuteczną walkę z dyskryminacją w szkole. Materiały powstały dzięki wielkiemu zaangażowaniu i współpracy całego zespołu ludzi w ramach międzynarodowego projektu Horyzontalna edukacja historyczna w działaniach niedyskryminacyjnych, współfinansowanego przez Program Grantowy Unii Europejskiej "Prawa, równość i obywatelstwo" (REC). Dom Anne Frank (Amsterdam, Holandia), Kazerne Dossin (Mechelen, Belgia) i Muzeum POLIN (Warszawa, Polska) współpracowały z sobą nad opracowaniem właściwej metodologii działania, a jej przetestowaniem w praktyce zajęło się ponad 200 nauczycieli z Belgii, Polski i Holandii.
Opowieść o Żydach polskich. Lekcja z wystawy stałej >>
Odwiedźcie Muzeum POLIN, nie wychodząc ze szkoły! Otwierając wystawę stałą w 2014 roku, przygotowaliśmy specjalny materiał, który pokazuje jej najważniejsze miejsca i opowiada o 1000 lat obecności Żydów w Polsce. Serdecznie zapraszamy nauczycieli i nauczycielki, aby wraz z uczniami i uczennicami wzięli udział w tej wyjątkowej, wirtualnej lekcji historii.
Powojnie: historia społeczności żydowskiej w Polsce po 1945 >>
Poniżej prezentujemy materiały edukacyjne do nauczania o powojennej historii polskich Żydów. Każde z zamieszczonych poniżej ćwiczeń może być zrealizowane w całości lub we fragmentach – jako element zajęć z najnowszej historii Polski. Materiały zostały stworzone z okazji obchodów 50. rocznicy wydarzeń marca 1968 roku. Po więcej materiałów historycznych i relacji świadków zapraszamy na portal Wirtualny Sztetl >>
Wstęp – uwagi dydaktyczne (Robert Szuchta)
Wstęp – kontekst historyczny (prof. Bożena Szaynok)
1. Władza i społeczeństwo a Żydzi
2. Wewnętrzne życie społeczności żydowskiej
2.1. Demografia społeczności żydowskiej w Polsce po Zagładzie
2.2. Odbudowa życia żydowskiego w Polsce po II wojnie światowej
3. Wokół Marca ‘68
3.1. Marzec ‘68: karykatura antysemicka
3.2. Natan Tenenbaum wobec propagandy Marca ‘68
3.3. Marzec ‘68 przejawem bezwzględności systemu
3.4. Żydowskie i nieżydowskie reakcje na Marzec ‘68
3.5. Tożsamość Żydów polskich przed i po wydarzeniach Marca ‘68
3.6. Po Marcu ‘68 – zostać czy wyjechać?
3.7. Zajęcia na platformie IWitness: Niemile widziani - skutki propagandy podczas wydarzeń Marca 1968 r.
"Dowód tożsamości" – film Mikołaja Grynberga >>
"Dowód tożsamości" to debiut reżyserski wybitnego pisarza, reportera i fotografa Mikołaja Grynberga (finalisty Nagrody Literackiej "Nike", laureata Warszawskiej Premiery Literackiej). Film jest próbą pokazania specyfiki bycia polskim Żydem. Może on stanowić punkt wyjścia do rozmowy z uczniami i uczennicami o tożsamości, antysemityzmie lub skomplikowanych relacjach pomiędzy większością a mniejszością.
Przygotowane scenariusze zajęć pomogą w przeprowadzeniu lekcji (wychowawczych i nie tylko) z uczniami i uczennicami.
Autorką materiałów jest Dominika Cieślikowska – psycholożka, trenerka umiejętności międzykulturowych i antydyskryminacyjnych od lat współpracująca z Działem Edukacji.