Koncert

Margaryta Grynyvetska

Margaryta Grynyvetska urodziła się w 1994 roku na Krymie na Ukrainie. Naukę muzyki rozpoczęła w wieku 5 lat jako pianistka. W wieku 10 lat wygrała swój pierwszy konkurs "Vivat, musica!" w kategorii kompozycji. Po ukończeniu szkoły muzycznej wstąpiła do Odeskiej Państwowej Szkoły Muzycznej im. Stolarskiego jako śpiewaczka i dyrygent chóru.

Margaryta zadebiutowała jako dyrygent symfoniczny z orkiestrą szkolną w wieku 15 lat. W 2010 roku wstąpiła do Narodowej Akademii Muzycznej im. Nieżdanowej w Odessie jako dyrygentka chóru, a w 2011 roku rozpoczęła naukę na wydziale dyrygentury symfonicznej w klasie Głównego Dyrygenta Odeskiej Opery Alexandru Samoila. W trakcie edukacji Margaryta Grynyvetska była horpitantką w kilku produkcjach operowych i baletowych: "Rycerskość wieśniacza" Mascagniego, "Don Giovanni" Mozarta, "Ognisty ptak" i "Święto wiosny" Strawińskiego, "Aida" i "Messa da Requiem" Verdiego, "Dama Pik" i "Eugeniusz Oniegin” Czajkowskiego.

W wieku 19 lat zadebiutowała koncertami w Jałcie i Sewastopolu z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Krymskiej. W 2014 roku wstąpiła do Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. Czajkowskiego, rozpoczynając naukę jako dyrygentka operowo-symfoniczna (klasa A. Vlasenko). W trakcie edukacji Margaryta dyrygowała koncertami z dziełami G. Verdiego, W.A. Mozarta, A. Dvoraka, M. Ravela, J. Sibeliusa, P. Czajkowskiego, J. Brahmsa i I. Strawińskiego z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej.

W 2015 roku pracowała jako asystentka muzyczna Oksany Lyniv przy produkcji nowej opery "Selma" Paula Rudersa w Bawarskiej Operze Państwowej podczas Münchner Opernfestspiele oraz przy nagraniu utworów symfonicznych B. Liatoszyńskiego z Bamberską Orkiestrą Symfoniczną dla Bayerische Rundfunk.

Jako dyrygentka zespołu "Artokrats" zrealizowała kilka projektów: uczestniczyła w plenerowym festiwalu filmowym "Mute Nights – 2015", udźwiękawiając stary ukraiński film niemy oraz wykonując muzykę H. Purcella, A. Parta, P. Glassa, M. Bojko.

W 2016 roku Margaryta zadebiutowała koncertowo z orkiestrą w Odeskiej Narodowej Operze i Teatrze baletowym. Również w tym roku zdobyła Grand Prix i nagrodę publiczności na ukraińskim festiwalu młodych dyrygentów "Muzychna Tavria" w Chersoniu na Ukrainie. W 2017 roku brał udział w III Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Stefana Turczaka (Kijów, Ukraina).

W latach 2017-2019 Margaryta brała udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Lwów MozArt we Lwowie, gdzie dyrygowała koncertem z dziełami kompozytorów barokowych i współczesnych z kontratenorami oraz koncertem galowym z Pumezą Matshikizą (sopran) i Nutthapornem Thammathim (tenor). Pracowała również na Lwowskim Festiwalu MozArt jako kierownik spektaklu poświęconego dynastii Mozartów.

W czerwcu 2018 roku Margaryta otrzymała pierwszy angaż w Odeskiej Narodowej Operze i Teatrze baletowym. W jej repertuarze znajdują się opery "Orfeusz i Eurydyka" C.W. Glucka, "Cyrulik sewilski" G. Rossiniego, "La Traviata" G. Verdiego, ukraińska opera "Zaporoże za Dunajem" S. Hulaka-Artemowskiego oraz balety "Dziadek do orzechów" P. Czajkowskiego i "Maskarada" A. Chaczaturiana oraz przedstawienia dla dzieci. Poprowadziła również koncert otwierający Festiwal Bożonarodzeniowy oraz koncert poświęcony Dniu Pamięci Bohaterów z Niebiańskiej Sotni, gdzie dyrygowała "Stabat Mater Pergolesiego oraz utworami G.F. Handla, J.S. Bacha, A. Corelliego, S. Barber i M. Skoryk.

W listopadzie 2021 zadebiutowała z Orkiestrą Filharmonii Odeskiej. W 2022 roku w związku z wojną na Ukrainie Margaryta wyjechała do Niemiec. W tym samym roku Margaryta wzięła udział w koncercie wspierającym Ukrainę transmitowanym przez ARTE Concert w Litewskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu, gdzie dyrygowała utworami Silvestrova, Skoryka i Łysenki, a po udanym debiucie została zaproszona do poprowadzenia spektakli baletowych "Giselle" w tym teatrze.

W 2022 roku zadebiutowała także na scenie Filharmonii Berlińskiej i uczestniczyła w Schubertiaden Schnakenburg Festival z ukraińską orkiestrą emigracyjną "Mriya", zadebiutowała w St. Gallen Tonhalle, występowała z Orkiestrą Musikalischen Komodie Leipzig, na Stelzenfestspiele, na scenie na Isarphilharmonie Munchen z Abaco-Orchester. Dyrygowała także orkiestrą Valeik Philharmonic na Crans Montana Classic Festival.