Wystawy

Projekt dźwiękowy do wystawy "Taki pejzaż"

Grafika autorstwa Wilhelma Sasnala. Na górze napis ChR, z którego "wypada" O i spada w dół, by włączyć się w napis POLIN. Oba napisy tworzą całość: Chór POLIN pod dyrygenturą Dominika Strycharskiego do wystawy Wilhelma Sasnala "Taki pejzaż".
proj. Wilhelm Sasnal

Chór POLIN prowadzony przez kompozytora Dominika Strycharskiego stworzył muzyczny komentarz do wystawy "Taki pejzaż".  Edycja nagrania została wykonana w oparciu o koncerty na żywo, które odbyły się w przestrzeni wystawy w lipcu 2021.

Wychodząca od malarstwa Wilhelma Sasnala kompozycja balansuje między dramatyzmem i ciężarem tematyki, minimalizmem i dystansem, grą z detalem, ciszą. Brzmienie utworu składa się z dwóch konstrukcji – warstwy wokalnej chóru i warstwy elektronicznej, które działają raz na zasadzie symbiozy, gdzie trudno odróżnić od siebie śpiew na żywo (tu i teraz) od tego, co wcześniej nagrane (przeszłość) oraz skrajnego kontrastu, zgrzytu, gdzie obie warstwy narzucają się sobie "wbrew woli".

Posłuchaj nagrania

Aby pobrać plik w formacie mp3, należy kliknąć w trzy kropki po prawej stronie pliku, a następnie kliknąć "POBIERZ".

Utwór dostosowany jest do średniego czasu zwiedzania i trwa ok. 45 minut. Zwiedzaj wystawę "Taki pejzaż" ze specjalną ścieżką dźwiękową Chóru POLIN i Dominika Strycharskiego, który został nominowany do Paszportów POLITYKI w kategorii teatr. Pobierz utwór na swój smartfon. Nie zapomnij o słuchawkach. UWAGA: Utwór nie zawiera wypowiedzi.

Okładkę do utworu opracował Wilhelm Sasnal.

Wystawa Wilhelma Sasnala ''Taki pejzaż'' prezentuje obrazy i rysunki artysty, mierząc się z tematem polskiego pejzażu po Zagładzie, przemian społecznych, polityki upamiętniania, rozliczania przeszłości. 

Zespół projektu: 

  • Dominik Strycharski – kompozytor, flecista prosty, wokalista, improwizator, performer. Gra i komponuje współczesny jazz, w wielu elektrycznych i akustycznych odsłonach, muzykę współczesną, elektroniczną, posthiphop, noise a także różne odmiany muzyki improwizowanej. Prowadzi eksperymentalne warsztaty wokalne, w których łączy rozwój świadomości własnego głosu z improwizacją oraz działaniem w grupie. 
  • Jakub Pałys – pedagog, akompaniator, trener wokalny, kompozytor.
  • Ewa Chomicka (Muzeum POLIN) – kuratorka i koordynatorka Chóru POLIN.
  • Magda Konopka (Muzeum POLIN) – współpraca produkcyjna.

Występują:

  • Aneta Rajca, Anna Gutkowska, Anna Mamińska, Anna Szmyd, Anna Wieczorek, Barbara Baranowska, Barbara Popławska, Beata Prokopczuk, Dagmara Siwczyk, Edyta Pawłowska, Elżbieta Balano, Elżbieta Czechowska, Elżbieta Jasińska, Elżbieta Zawada, Ewa Baran, Idalia Sarnacka, Irena Wiesiołek, Joanna Stankiewicz, Julia Olszewska, Justyna Orlińska, Kaja Makaruk, Karolina Wiśniewska, Katarzyna Pawluk, Kinga Wołoszyn-Kowanda, Magdalena Zaczek, Małgorzata Czmut, Maria Gromadowska, Martyna Skibińska, Natalia Obrębska, Oktawian Milewski, Piotr Woźniakiewicz, Urszula Iwińska, Urszula Strych, Weronika Regosz.

W utworze wykorzystano następujące źródło: "Taki pejzaż" (słowa: Andrzej Szmidt, muzyka: Zygmunt Konieczny, wykonanie oryginalne: Ewa Demarczyk) w aranżacji Jakuba Pałysa i Dominika Strycharskiego.

Chór POLIN to społeczny chór działający od 2014 roku przy Muzeum Historii Żydów Polskich. Oprócz tradycyjnych technik pracy z głosem chór poszukuje też niestandardowych, eksperymentalnych środków wyrazu. Dźwięki, melodie i interpretacje powstają w wyniku indywidualnych i grupowych poszukiwań emisyjnych, rytmicznych i brzmieniowych. Projekty chóru łączą w sobie obszary muzyki, performatyki i pracy z przestrzenią. Chór tworzył już koncerty, performanse, działania towarzyszące wystawom czasowym, nagrywał ścieżki dźwiękowe do alternatywnych audioguide’ów, tworzył ścieżki dźwiękowe do filmów i spektakli, przygotowywał chórowe interwencje w programy innych wydarzeń. Współpracował m.in. z Seanem Palmerem, Zorką Wollny, Bogną Burską, Anną Szwajgier, Wojtkiem Blecharzem, zaś instytucjonalnie – m.in. z Zachętą Narodową Galerią Sztuki czy Biennale Warszawa. W każdym kolejnym projekcie chór stara się pójść o kilka kroków do przodu bądź o kilka kroków w bok w stosunku do wcześniejszych realizacji.

Logo projektu Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe - od prawej logotypy Iceland Lichtenstein Norway Grants, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Muzeum POLIN. Pod spodem napis Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.