Żydowskie dziedzictwo kulturowe

Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe - sukcesy i wyzwania pierwszego roku projektu

fot. M. Jaźwiecki

Ponad rok temu, 2 marca 2020 roku Muzeum POLIN wraz z partnerami – Norweskim Centrum Studiów nad Holocaustem i Mniejszościami, Europejskim Centrum Wergelanda, Centrum Falstad oraz muzeami żydowskimi w Oslo i Trondheim, a także Żydowskim Instytutem Historycznym im. Emanuela Ringelbluma – rozpoczęło wieloletni projekt „Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe” realizowany z Funduszy EOG oraz budżetu krajowego. 

Od 13 miesięcy z sukcesem docieramy do odbiorców głównie przez Internet. Zorganizowaliśmy niemal 1 500 wydarzeń dla ponad pół miliona osób. Portale wiedzy odnotowały ponad 1,6 mln odsłon. 

Zobacz filmowe podsumowanie pierwszego roku projektu „Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe” >>

Kilkanaście dni po zamknięciu Muzeum Polin dla publiczności z powodu pandemii uruchomiliśmy warsztaty edukacyjne online dla szkół. Przeprowadziliśmy 828 zajęć na zoom dla 16 600 uczniów i uczennic z całej Polski (65% stanowiły grupy spoza Warszawy), także z małych miejscowości. Docieramy do nowych grup: 43% ankietowanych nauczycieli nigdy nie korzystało z żadnej muzealnej oferty edukacyjnej dla szkół. Wielu podkreśla, że „warto byłoby prowadzić  [warsztaty online] także po pandemii. Umożliwiają udział w zajęciach młodzieży, która z racji odległości od Warszawy i związanych z tym kosztów nie uczestniczy w takich przedsięwzięciach”. Aż 96% nauczycieli jest zadowolonych z udziału w zajęciach. 

Do sieci przenieśliśmy też programy doskonalące dla nauczycieli, m. in. zorganizowaliśmy międzynarodową konferencję we współpracy z Centrum Falstad: „Emocje i historia. Jak rozmawiać w szkole na trudne tematy?”, w której wzięły udział 743 osoby zarówno z Polski, jak i Norwegii, USA i innych krajów. Nauczyciele liczą na kontynuację: „mam nadzieję, że w przyszłości nie zrezygnują Państwo z formy online, ponieważ mam bardzo daleko do Warszawy i nie mogę korzystać z oferty stacjonarnie”. 88% nauczycieli uczestniczących w programach POLIN twierdzi, że poszerzyło swoją wiedzę o historii i kulturze Żydów polskich.

Wielkim wyzwaniem czasów pandemii jest przeniesienie zajęć dla osób z niepełnosprawnościami do świata wirtualnego. Z sukcesem wprowadziliśmy pionierską ofertę dla tej grupy, ułatwiając dostęp do muzealnych wystaw i wydarzeń blisko 16 000 osobom stacjonarnie i online. Jako pierwsza instytucja kultury w Polsce przygotowaliśmy ofertę koncertów skierowanych do rodzin z dziećmi ze szczególnymi potrzebami sensorycznymi. Zorganizowaliśmy 43 wydarzenia dedykowane grupom z różnymi niepełnosprawnościami, spacery sensoryczne po Muranowie oraz „Poranne ptaszki”, czyli wydarzenie dla dzieci ze spektrum autyzmu. Chcemy być dostępni dla wszystkich. Dzięki ŻDK zakupiliśmy krzesełka dla osób z niepełnosprawnością ruchową, zainstalowaliśmy pętle indukcyjne i nowy systemu oznakowania. 

Z bogatą ofertą edukacyjną docieramy też do nastolatków (warsztaty fotograficzne i tworzenia murali, Teatr Forum), seniorów, liderów lokalnych, grup mniejszościowych. Z sukcesem wykreowaliśmy wirtualne królestwo gier i zabaw dla najmłodszych – Dzień Dziecka, Chanuka i Purim zgromadziły ponad 65 tys. osób przed ekranami. Niesłabnącą popularnością cieszą się programy dla dorosłych: spotkania z judaizmem „Żydowskie ABC”, spacery online, wykłady, dyskusje, wydarzenia literackie, projekt „Łąka Leśmiana” czy kursy kuchni żydowskiej. 

W akcję społeczno-edukacyjną „Żonkile”, upamiętniającą rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim, włączyło się 92 527 osób w całej Polsce. Hasztagi #ŁączyNasPamięć i #AkcjaŻonkile zastosowano 1,5 miliona razy, a posty w mediach społecznościowych otrzymały 147 287 polubień.
W grudniu wręczyliśmy Nagrodę POLIN przyznawaną osobom lub organizacjom aktywnie działającym na rzecz ochrony pamięci o historii polskich Żydów. Finałowa gala odbyła się online, dzięki czemu mogliśmy zabrać widzów w podróż do 6 miast, w których na co dzień działają nominowani.

O wybranych osiągnięciach z początku 2021 roku więcej piszemy poniżej.

Cyfryzacja pamięci – polsko-norweskie seminarium edukacyjne

W partnerstwie z Centrum Falstad zrealizowaliśmy w lutym trzydniowe seminarium edukacyjne poświęcone możliwościom i granicom używania mediów i narzędzi cyfrowych w muzeach oraz instytucjach pamięci. Była to okazja do wymiany wiedzy i dobrych praktyk przez ekspertów, aktywistów i muzealników zajmujących się pamięcią społeczną, edukacją międzykulturową oraz wykorzystaniem nowych technologii w instytucjach kultury. 
W części warsztatowej aktywnie uczestniczyło 29 pracowników muzeów, instytucji kultury i ośrodków praw człowieka z Polski i Norwegii. Transmisje otwartych sesji seminarium śledziło na YouTube oraz Facebooku „Centrum Edukacyjne Muzeum POLIN” 1743 osób.

Nagrania z seminarium są dostępne na naszej stronie >>

„Praktyczne rekomendacje i dobre praktyki w zakresie ochrony zabytków” są już do pobrania!  

W marcu udostępniliśmy arcyciekawe „Praktyczne rekomendacje i dobre praktyki w zakresie ochrony zabytków w instytucjach kultury”. Publikacja adresowana jest do muzealników i ma ułatwić opiekowanie się zbiorami pod względem konserwatorskim i magazynowym w zgodzie ze standardami i najlepszymi praktykami.

Pobierz „Praktyczne rekomendacje i dobre praktyki w zakresie ochrony zabytków w instytucjach kultury” >>

„Muzeum w pudełku” trafi do 100 szkół w Polsce

„Muzeum w pudełku” to nowoczesne narzędzie edukacyjne, które przekażemy 100 szkołom w całej Polsce. W atrakcyjnym zestawie znajduje się gra narracyjna „Miasteczko Malki” wraz z mapą, zdjęciami archiwalnymi oraz replikami obiektów z naszej kolekcji w postaci druków 3D. Dzięki materiałom pomocniczym nauczyciele przeprowadzą ciekawą lekcję, a dzieci poprzez zabawę poznają kulturą i tradycją żydowską. Zgłoszonym do projektu szkołom zaproponujemy dodatkowo 500 warsztatów, które poprowadzą nasi edukatorzy i edukatorki.

Zobacz, jak wygląda „Muzeum w pudełku” >> 

www.eeagrants.org, www.norwaygrants.org, www.gov.pl