Zaginiony obraz Gottlieba… na wystawie w Muzeum POLIN!
image
image
image
image
Do muzeum trafił właśnie cenny obraz Maurycego Gottlieba z 1874 r. "Autoportret w stroju polskiego szlachcica" - uznawany za najważniejsze dzieło artysty. Niedawno był on wystawiany na aukcji Desa Unicum, a pragnący zachować anonimowość nowy właściciel przekazał obraz na dziesięć lat w depozyt Muzeum POLIN.
W "Autoportrecie" Gottlieb namalował siebie w stroju polskim, co jest rodzajem manifestu. "Jestem Polakiem i Żydem i chcę dla obu, gdy Bóg da, pracować" – pisał w korespondencji pochodzący z Drohobycza Maurycy Gottlieb. W jego malarstwie obserwujemy ciągłe przeplatanie się wątków polskich i żydowskich, bo temat wzajemnych relacji obu narodów był jednym z przedmiotów refleksji młodego artysty.
Gottlieb, po studiach w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i w Monachium, powrócił do Krakowa wiosną 1879 r., by kontynuować naukę pod kierunkiem Jana Matejki. To właśnie Matejko, ze swoją wizją dziejów Polski i odpowiedzialności artysty wobec społeczeństwa, był jedynym mistrzem Gottlieba.
Obraz "Autoportret w stroju polskiego szlachcica" przez wiele lat uznawano za zaginiony. Pod koniec XIX wieku zakupił go "obywatel ziemski z Królestwa", następnie, do 1936 r., dzieło znajdowało się w zbiorach w Wiedniu, by na koniec trafić do kolekcji prywatnej w Nowym Jorku.
Tajemnicą pozostają okoliczności, w jakich odnalazł się po latach w nowojorskich magazynach. Teraz, po konserwacji i digitalizacji, obraz będzie prezentowany w specjalnie przygotowanym miejscu na wystawie stałej Muzeum POLIN. Widzowie zobaczą go najprawdopodobniej w drugiej połowie 2021 roku.
"Udostępnianie muzeom wybitnych dzieł sztuki ze zbiorów prywatnych w ramach wieloletnich depozytów pozwala wzbogacić muzealne ekspozycje i bywa jedyną możliwością obcowania ze wspaniałymi dziełami wielkich malarzy" – mówi dr. Renata Piątkowska, główna kuratorka zbiorów w Muzeum POLIN. – Jako muzealnik, i jako widz jestem wdzięczna za tę możliwość, za szczodre dzielenie się z publicznością dziedzictwem narodowym.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.