Żydowskie ABC: Jak pokazać Zagładę w filmie? Wizja reżyserki
W bogatej twórczości Agnieszki Holland, bardzo ważne miejsce zajmuje los człowieka poddanego totalitarnej opresji. Na spotkaniu zapytamy reżyserkę o przedstawianie Zagłady w filmie. Jakie widzi wyzwania, ograniczenia i pułapki dla twórcy filmu o Holokauście? Jakie dylematy przeżywała podczas kręcenia własnych filmów na ten temat? A co sprawia, że te szczególnie trudne filmy, jednak warto i należy kręcić?
- 20 stycznia (czwartek), godz. 18.00
- Transmisja na Facebooku Muzeum POLIN >>
- Prowadzenie: Piotr Kowalik
Podczas rozmowy obejrzymy fragmenty ważnych i nagradzanych dzieł reżyserki: "Europa, Europa" oraz "W ciemności". Dowiemy się, co zdecydowało o wyborze bohaterów i opowiedzianych w filmach historii. Poznamy podejście Agnieszki Holland do filmowych sposobów ukazywania Żydów podczas Zagłady. Reżyserka wypowie się także na temat swoich dylematów i wyborów dotyczących filmowych reprezentacji Sprawiedliwych i znaczenia przenoszenia historii ratowania Żydów na ekran.
Agnieszka Holland – reżyserka filmowa i teatralna, scenarzystka filmowa i aktorka, reprezentantka nurtu zwanego kinem moralnego niepokoju, dama Krzyża Komandorskiego Orderu Odrodzenia Polski.
W latach 1966–1971 studiowała w szkole filmowej w Pradze, brała udział w wydarzeniach Praskiej Wiosny. Uznanie krytyków zagranicznych zdobyła kameralnym dramatem Aktorzy prowincjonalni (1978), a renomę w Polsce ugruntowała nagrodzonym na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych filmem historycznym Gorączka (1980). Po ukończeniu filmu Kobieta samotna (1981), krytycznego zarówno wobec środowiska „Solidarności”, jak i wobec komunistycznej rzeczywistości, wyemigrowała do Francji, gdzie pozostała po wprowadzeniu w Polsce stanu wojennego.
Realizując filmy we Francji, Niemczech, i w Stanach Zjednoczonych, zasłynęła takimi tytułami. jak "Gorzkie żniwa" (1985, nominowany do Oscara dla filmu nieanglojęzycznego) czy "Europa, Europa" (1990, nominowany do Oscara dla filmu nieanglojęzycznego) o Zagładzie Żydów, a także dramatami "Olivier, Olivier" (1991) i "Plac Waszyngtona" (1997). Od 2007 ponownie kręciła filmy w Polsce, gdzie jej kolejne dwa dzieła: "W ciemności" (2011, nominowany do Oscara dla filmu nieanglojęzycznego) oraz "Obywatel Jones" (2019) otrzymały Złote Lwy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych.
W swoich filmach Holland skupia się na jednostkowych doświadczeniach osób znajdujących się na uboczu politycznych wydarzeń. Częstym poruszanym przez nią motywem jest krytyka zbrodni nazistowskich oraz komunistycznych. W grudniu 2020 została przewodniczącą Europejskiej Akademii Filmowej.
Holland była wielokrotnie honorowana, między innymi w 2020 otrzymała nagrodę FIPRESCI Platinum Award na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Sofii, a w 2021 – Platynowe Lwy za całokształt twórczości.