Dyskusja
30.09.2024

POLIN x Onet: Muzea przyszłości

Z okazji 10. urodzin Muzeum POLIN zapraszamy na rozmowy z menadżerami kultury, dziennikarzami, historykami i osobami działającymi w biznesie o wyzwaniach XXI wieku, które stoją przed muzeami. Podczas czterech 25-minutowych spotkań nasi goście i gościnie porozmawiają o zmianie świata na lepsze, walce o uwagę odbiorcy z przemysłem rozrywkowym, wpływie polityki na instytucje kultury oraz pieniądzach i współpracy z biznesem.

  • 30 września (poniedziałek), godz. 18.00–19.30, pobierz wejściówkę →
  • Rozmowy poprowadzi Dominika Olszyna-Kniaź, redaktor naczelna Onet Kultura & Onet Lifestyle

Panel I: czy muzea mogą zmienić świat? 

Nowoczesne muzea dążą do bycia inspirującymi i użytecznymi. Coraz więcej z nich deklaruje, że chce mieć udział w tworzeniu nowej opowieści o rzeczywistości – takiej, która pomoże stworzyć świat pozbawiony nierówności społecznych, łamania praw człowieka, potrafi zwyciężyć kryzys klimatyczny albo przywrócić przemilczanym historiom miejsce w zbiorowej pamięci. Ale czy instytucje kultury mają taką moc? Czy hasła te nie kończą się jedynie na poziomie deklaracji, a w rzeczywistości muzea nie mają aż tak wielkiego wpływu i muszą przygotować się na rozczarowanie? A może nawet niewielka zmiana już jest sukcesem, a małe coś jest lepsze niż wielkie nic?

Goście:

  • Joanna Mytkowska, Dyrektorka Muzeum Sztuki Nowoczesnej
  • Zygmunt Stępiński, Dyrektor Muzeum POLIN.

Panel II: czy w muzeach można się dobrze bawić?

Muzea chcą reagować na zmieniającą się rzeczywistość i być blisko ludzi. W walce o uwagę i czas odbiorców sięgają po coraz to nowe dla siebie narzędzia: organizują pikniki, potańcówki, kina plenerowe, mecze piłkarskie, korzystają z AI i nowoczesnych technologii. Wszystko po to, by pokazać, że ich oferta może być ciekawa, świeża i atrakcyjna. Ale czy to wystarczy, by przyciągnąć tłumy? Czy kultura ma jakiekolwiek szanse z serwisami streamingowymi i innymi ważnymi graczami na rynku wolnego czasu? I gdzie leży granica między misją inicjowania inteligentnej debaty a zwykłą rozrywką?

Goście:

  • Aleksander Hudzik, Mint Magazine
  • Jolanta Gumula, Zastępca Dyrektora ds. Muzealnych.

Panel III: czy muzea mogą być niezależne od polityków? 

Polityka i osoby z nią związane coraz częściej interesują się kulturą oraz jej instytucjami. Nic dziwnego – zdecydowana większość instytucji kultury w Polsce jest organizowana przez jednostki państwowe albo samorządowe. Czy pomimo tej zależności muzea i ich program muszą aż tak mocno być powiązane z polityką kolejnych rządów? Czy polskie muzea – chociaż finansowane z publicznego budżetu – mogą zachować niezależność, a wybór ich dyrektorów może być jedynie wyborem merytorycznym, a nie politycznym?

Goście:  

  • Prof. Barbara Engelking, Instytut Filozofii i Socjologii PAN
  • Prof. dr hab. Dariusz Stola, Rada Muzeum POLIN.

Panel IV: czy muzea polubią biznes i prywatne pieniądze?

Kulturze i biznesowi w Polsce trudno zbudować partnerstwa oparte na wspólnych zainteresowaniach, potrzebach i korzyściach. Czy wreszcie nadszedł czas na zmianę? Czy związek muzeów z biznesem przestaje być skazany jedynie na małżeństwo z rozsądku, a zaczyna być szansą na dobre i długotrwałe partnerstwo? Jak realizować dobre projekty kulturalne w oparciu o pieniądze sponsorów? Czy budowanie takich relacji może okazać się strategiczne dla rozwoju kultury w Polsce?

Goście:

  • Lidia Kołucka-Żuk, Dyrektor Wykonawcza ds. Sponsoringu, ORLEN
  • Patrycja Mędza, Zastępca Dyrektora ds. Finansowych i Administracyjnych
  • Jan Mróz, Vice President – Communication & Public Affairs, TVN Warner Bros. Discovery
  • Juliusz Windorbski, Prezes Zarządu DESA SA.

Logotypy organizatorów i partnerów 10. urodzin Muzeum POLIN