Od Gershwina do Goldschmitza – koncert SPEAKmusic

Jak muzyczną tradycję żydowską interpretują młodzi muzycy i kompozytorzy amerykańscy? Będziemy mogli się przekonać podczas koncertu artystów związanych z Columbia University i Juilliard School of Music.
W programie koncertu znalazły się utwory autorstwa amerykańskich kompozytorów żydowskiego pochodzenia. Zabrzmi więc muzyka uznanych mistrzów: Georga Gershwina czy Louisa Gruenberga. Główny punkt programu stanowić będzie jednak muzyka najnowsza młodych kompozytorów.
W holu muzeum wysłuchamy europejskiej premiery utworu na wiolonczelę i harfę Yom HaShoah Chasona Goldschmitza.
Mimo młodego wieku (20 lat) Goldschmitz jest cenionym kompozytorem i dyrygentem. W ubiegłym roku zdobył pierwszą nagrodę Juilliard Orchestra Composers Competition, a jego utwór „Ghosts of Iron, Memories of Stone” miał swoją premierę w Lincoln Center.
Koncert otworzą dwa utwory Dalit Warshaw – amerykańskiej kompozytorki młodego pokolenia, której utwory wykonywały m.in. New York Philharmonics czy Israeli Philharmonics pod batutą Zubina Mehty. W muzeum zabrzmią dwie kompozycje jej autorstwa: The Dreidl Variations z 2010 roku oraz Saba and Forgotten Souls z 1990 roku.
Wstępem do koncertu będzie rozmowa z twórcami o nowej amerykańskiej muzyce żydowskiej.
Program koncertu
- Dalit Warshaw – The "Dreidl" Variations (2010)
- Dalit Warshaw – fortepian
- Dalit Warshaw – Saba and Forgotten Souls (1990)
- Dalit Warshaw – fortepian
- Louis Gruenberg – Four Diversions (1932)
- Emi Ohi Resick – skrzypce
- Joseph Morag – skrzypce
- Chason Goldschmitz – altówka
- Amy Kang – wiolonczela
- Chason Goldschmitz – Yom HaShoah (2011) (europejska premiera)
- Chason Goldschmitz – altówka
- Zuzanna Elster – harfa
- Gershwin: Three Preludes (arranged by Heifitz) (1926)
- Dalit Warshaw – fortepian
- Joseph Morag – skrzypce
- Paul Schoenfield – Cafe Music (1985)
- Joseph Morag – skrzypce
- Amy Kang – wiolonczela
- Deborah Bradley-Kramer – fortepian
16 marca, godz. 20, bilety: 20 zł (kup online).