Spotkanie
24.11.2016

Relacja audio: Kino polskie i jidysz w 20-leciu międzywojennym: Unia personalna

Plakat filmu "Kochaj tylko mnie".
fot. Muzeum Historii Żydów Polskich

Międzywojenna Warszawa była jednym z najważniejszych ośrodków produkcji kina w języku jidysz. Adresowane ono było do masowej publiczności od Odessy do Berlina, a także do diaspory w Stanach Zjednoczonych. Popularnością cieszył się musical Judeł gra na skrzypcach (1936) Józefa Greena i Jana Nowiny-Przybylskiego, doceniano walory artystyczne Dybuka Michała Waszyńskiego.

Jednocześnie ci sami twórcy – producenci (Aleksander Hertz, Józef Green, Leo Forbert), reżyserzy (Michał Waszyński, Aleksander Ford, Józef Lejtes, Konrad Tom, Leon Trystan, Henryk Szaro) i przedstawiciele innych zawodów filmowych – stanowili istotną siłę w polskim przemyśle filmowym tego okresu. Jakie były konsekwencje tej szczególnej unii personalnej, jej wpływ na dynamikę rozwoju obu kinematografii, i jakie pojawiły się napięcia w obrębie tego układu?

Wykład poprowadzi dr hab. Iwona Kurz  – historyczka nowoczesnej kultury polskiej, badaczka kultury wizualnej, filmoznawczyni, od 2012 dyrektorka Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się historią nowoczesnej kultury polskiej ujmowanej przez pryzmat obrazu, antropologią kultury wizualnej oraz problematyką ciała i gender.

24 listopada, godz. 18.00, wstęp wolny

Kolejne wykłady z cyklu Na pograniczu dwóch światów:

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o relacjach polsko-żydowskich w dwudziestoleciu międzywojennym, zapraszamy także do galerii Na żydowskiej ulicy na naszej wystawie stałej