
POLIN Meeting Point - Summer Education School 2017 - rekrutacja
Kto może wziąć udział
Jesteś studentem/studentką lub absolwentem*/absolwentką szkoły wyższej z Polski, Niemiec, Izraela lub Ukrainy? Interesujesz się historią, wielokulturowością? Chciałbyś/chciałabyś spotkać się w międzynarodowej studenckiej grupie i porozmawiać o wspólnej historii Europy Środkowo-Wschodniej i jej znaczeniu współcześnie? Wziąć udział w ciekawych wykładach i warsztatach prowadzonych przez ekspertów i ekspertki oraz zainspirować się do własnych badań naukowych? Poznać ciekawych, otwartych, młodych ludzi, a na koniec stworzyć wspólnie projekt?
Jeśli tak, zgłoś się do POLIN Meeting Point – Summer Education School 2017! To już trzecia edycja letniego programu Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, cieszącego się od dwóch lat dużą popularnością wśród studentów i studentek z Polski, Niemiec i Izraela. W tym roku po raz pierwszy do udziału w POLIN Meeting Point zapraszamy naszych wschodnich sąsiadów – młodzież akademicką z Ukrainy. Chcemy podkreślić w ten sposób znaczenie wschodnioeuropejskiej perspektywy dla wspólnej historii naszego regionu.
Udział w szkole jest bezpłatny. Koszty przejazdu oraz zakwaterowania i częściowego wyżywienia pokrywa organizator. Wszystkie zajęcia odbywać się będą w języku angielskim.
* Do programu POLIN Meeting Point przyjmujemy absolwentów i absolwentki szkół wyższych, którzy uzyskali dyplom lub absolutorium w ciągu 3 ostatnich lat.
Informacje o III edycji
Tegoroczna III edycja POLIN Meeting Point – Summer Education School 2017 odbędzie się w dniach 13-27 sierpnia. Zajęcia będą miały miejsce w trzech miastach: Warszawie, Łodzi i Zduńskiej Woli.
Podczas tegorocznej edycji zapraszamy Was do podjęcia tematu Wielokulturowość lokalnie. Punktem wyjścia do rozmów na ten temat będzie przykład Zduńskiej Woli – miasta w województwie łódzkim, które do II wojny światowej prężnie rozwijało się jako ośrodek polsko-żydowsko-niemiecki.
W pierwszym tygodniu zajęć podczas wykładów, dyskusji i warsztatów, także w przestrzeni wystawy stałej Muzeum POLIN, poznamy narzędzia do badania wielokulturowości w perspektywie historycznej. Przyjrzymy się lokalności jako problemowi badawczemu oraz skonfrontujemy się z mitem przedwojennej Polski wielokulturowej.
W kolejnym tygodniu uczestnicy i uczestniczki podczas wyjazdu do Łodzi i Zduńskiej Woli odkryją wielokulturową przeszłość obu miast oraz przekonają się, jakie znaczenie ma różnorodność dla mieszkańców obecnie. Czy pamięć o wielokulturowej przeszłości miast jest pielęgnowana? Jaką rolę odgrywa to dziedzictwo w budowaniu tożsamości lokalnej? Zachęcimy do szukania odpowiedzi na te i inne pytania.
Program szkoły letniej został przygotowany w konsultacji z ekspertkami z Rady Programowej w składzie:
- Dr Yael Granot-Bein (Uniwersytet w Hajfie);
- Prof. Bianka Pietrow-Ennker (Uniwersytet w Konstancji);
- Dr hab. Jolanta Żyndul (Żydowski Instytut Historyczny)
oraz naszymi partnerami ze Zduńskiej Woli i Łodzi:
-
Anną Karolczak (Uniwersytet Łódzki);
-
dr Kamilą Klauzińską;
-
Gabrielą Górską (Muzeum Historii Miasta Zduńska Wola);
-
Tomaszem Polkowskim (Muzeum Historii Miasta Zduńska Wola);
-
prof. Krystyną Radziszewską (Uniwersytet Łódzki);
-
dr. Michałem Trębaczem (Uniwersytet Warszawski).
Wykłady i warsztaty będą prowadzone przez polskich i zagranicznych ekspertów, w tym:
-
prof. Aleidę Assmann (Uniwersytet w Konstancji);
-
prof. Nissim Calderon;
-
prof. Ewę Domańską (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza);
-
dr Kamilę Klauzińską;
-
prof. Biankę Pietrow-Ennker (Uniwersytet w Konstancji);
-
dr. Anatoly’a Podolsky’ego (Ukraińskie Centrum Badań nad Holokaustem);
-
prof. Krystynę Radziszewską (Uniwersytet w Łodzi);
-
prof. Shimona Redlicha (Uniwersytet Ben-Guriona);
-
dr. Michała Trębacza (Uniwersytet Warszawski);
-
dr. Gerharda Wolfa (Uniwersytet Sussex);
-
dr hab. Jolantę Żyndul (Żydowski Instytut Historyczny).
Co chcemy osiągnąć
Na zakończenie letniej szkoły powstanie wspólny projekt wykładowców i studentów – publikacja książkowa podsumowująca III edycję programu. Pozycja ta trafi do wszystkich osób biorących udział w POLIN Meeting Point 2017, środowisk naukowych, a także do propagatorów dialogu międzykulturowego, edukatorów oraz ambasadorów Muzeum.
Uczestnicy/uczestniczki:
- ugruntują i poszerzą wiedzę dotyczącą historii Europy Środkowo-Wschodniej w okresie międzywojennym i wojennym;
- poznają narzędzia do badania pamięci oraz wielokulturowości w ujęciu historycznym;
- skoncentrują się na historii codzienności i mikrohistoriach, historii społecznej, dziedzictwie kulturowym: materialnym i niematerialnym;
- zwiększą swoje umiejętności krytycznej analizy źródeł (w tym umiejętności pracy ze źródłami historii mówionej);
- rozwiną umiejętności interpersonalne i międzykulturowe.
Za konsultacje i współpracę przy tworzeniu programu szkoły letniej dziękujemy dr. Krzysztofowi Persakowi – głównemu historykowi Muzeum POLIN.
Realizacja projektu możliwa jest dzięki wsparciu Fundacji Rodziny Nissenbaumów i Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej
Partnerzy
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |