"Phantom of Peace" – koncert Hashtag Ensemble
image
image
19 kwietnia obchodziliśmy 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim, podczas którego kilkaset bojowniczek i bojowców żydowskiego podziemia na podjętą przez Niemców ostateczną likwidację getta odpowiedziało zbrojnym oporem. Około 50 tysięcy Żydów, cywilów, przez wiele tygodni ukrywało się w kryjówkach i bunkrach, gdzie walczyli o każdy kolejny "dzień, godzinę, minutę". W obliczu trwającej od 24 lutego 2022 roku rosyjskiej agresji na Ukrainę trudno przeżywać tę rocznicę, nie odnosząc się do czasów współczesnych. W Ukrainie dziś ludzie walczą, giną, ukrywają się i cierpią – podobnie jak wtedy.
- 6 maja (sobota), godz. 16.00, pobierz bezpłatną wejściówkę >>
- Audytorium Muzeum POLIN
- Wstęp wolny
W programie koncertu Hashtag Ensemble usłyszymy cztery utwory: amerykańskiego kompozytora Judda Greensteina, ukraińskiej kompozytorki Victorii Polevy, izraelskiej kompozytorki Aviy Kopelman i polskiego kompozytora Wojciecha Błażejczyka.
Program:
- Judd Greenstein – "Free Speech Zone",
- Victoria Poleva – "Abbitte",
- Aviya Kopelman – "Phantom of a Fugue",
- Wojciech Błażejczyk – "Angels of Peace".
Wystąpi:
Hashtag Ensemble w składzie:
- Ania Karpowicz – flet,
- Aleksandra Demowska-Madejska – altówka,
- Kamila Wąsik-Janiak – skrzypce,
- Dominik Płociński – wiolonczela,
- Mateusz Loska – kontrabas,
- Wojciech Błażejczyk – gitara elektryczna,
- Adam Eljasiński – klarnet,
- Wojciech Psiuk – saksofon,
- Krzysztof Kozłowski – fortepian,
- Paweł Janas – akordeon,
- Marta Grzywacz – głos,
- Lilianna Krych – dyrygentka.
Judd Greenstein "Free Speech Zone"
Utwór "Free Speech Zone" został napisany w czasie narodowego przewrotu, w środku nieetycznej wojny i pozornie niewiarygodnej reelekcji skorumpowanego i niebezpiecznie irracjonalnego prezydenta. Dedykowany jest Billowi Neelowi, Brettowi Burseyowi, Christine Mains i jej córce oraz wszystkim tym, którzy poświęcili się, aby zachować wolności, które zapewniają Stany Zjednoczone Ameryki, pomimo wysiłków tych, którzy odmawiają innym tych samych praw, do ochrony których roszczą sobie pretensje.
Victoria Poleva "Abbitte"
Utwór urodzonej w 1962 roku ukraińskiej kompozytorki Victorii Polevy jest jak twarz zwrócona do wewnątrz. Należy go śpiewać i wykonywać z wielką czcią. Powtarzające się litery w partii sopranowej należy odbierać nie jako jąkanie, ale delikatne dotykanie w poszukiwaniu właściwego tonu. Poszukiwanie reperkusyjnych momentów z głosem, poszukiwanie interakcji między głosem a instrumentami. Brzmi to jak miarowy postęp w całkowitej ciemności.
Aviya Kopelman "Phantom of a Fugue"
"Sztuka może dawać rozrywkę, ale rozrywka nie jest sztuką" – mówi Aviya Kopelman. "Post-fuga", mówiąc modnie, nie stroni od brzmień prostych i środków na wskroś klasycznych, ale wystarczy zapoznać się z szerokim spektrum zainteresowań kompozytorki, aby właściwie odczytać szczery liryzm i docenić funkcjonalne wykorzystanie skal klezmerskich.
Wojciech Błażejczyk "Angels of Peace"
Tematem "Angels of Peace" Wojciecha Błażejczyka jest horror wojny w Donbasie. Tytuł odnosi się do medalu, tradycyjnego prezentu wręczanego w Watykanie przywódcom państw. W 2015 roku z rąk papieża przyjął go Władimir Putin. W tym utworze Błażejczyk w prześmiewczym geście recytuje w trąbkę fragmenty "pokojowych" przemówień Putina,
("Zawsze będziemy po stronie sił pokoju z tymi, którzy wybierają drogę równego partnerstwa, którzy negują wojnę jako sprzeczną z samą istotą życia i ludzkiej natury")
prowadząc utwór do przejmującego finału.
Koncert finansuje: