Na naszej wystawie możecie wszędzie wchodzić, o wszystko pytać i wszystkiego próbować. Chcemy abyście czuli się tu dobrze, a wspólnie spędzony czas w muzeum był okazją do mądrej zabawy i budowania relacji. Wystawa czasowa „W Polsce króla Maciusia. 100-lecie odzyskania niepodległości” jest dostępna od 9 listopada 2018 do 1 lipca 2019 r.
Co wydarzyło się 100 lat temu?
Tu dowiecie się trochę o historii. Obejrzyjcie razem film. Później możecie sprawdzić, jakie przedmioty ukryte są w gablotach. Może któryś z nich pojawił się w filmie?
Możesz zapytać dziecko:
- Do czego służył ten przedmiot?
- Kto go używał?
- Czy takich przedmiotów używamy do dziś?
A po co się jest królem?
Wejdźcie do świata książki i poznajcie perypetie małego króla. Sprawdźcie jak radził sobie z rządzeniem państwem.
Możesz zapytać dziecko:
- Czy chciałbyś/abyś być królem/ królową?
- Dlaczego?
- Z jakimi problemami zmagał się król Maciuś Pierwszy?
- Czy łatwo jest rządzić?
Jak żyć dobrze razem?
Wejdźcie do przestrzeni gier i zabaw, aby sprawdzić, jak się rządzi państwem. POZNAJ GRY >>
Kto dba o państwo na co dzień?
Wejdźcie po schodach na piętro. Obejrzyjcie film, w którym dzieci rozmawiają z dorosłymi na temat ich pracy i roli w państwie. \
Możesz zapytać: "kim chcesz być w przyszłości i do jakiego zwierzęcia porównasz wybrany zawód?".
Zadanie 1: Co łączy ludzi? LUSTRA
Przyjrzyjcie się zdjęciom. Poproś dziecko, aby przyporządkowało odpowiednie pojęcia (np. pasja, wiek, język) do wybranych zdjęć.
Możesz zadać pytania:
- Czy w państwie wszyscy ludzie są tacy sami?
- Czym się różnią, a co ich łączy?
Cel: dowiadujemy się, że ludzie żyjący w jednym państwie różnią się między sobą.
Wróć do listy zadań
Zadanie 2: Jak działa głosowanie? MASZYNA DO GŁOSOWANIA
Poproś dziecko, aby wybrało kolor (czerwony, niebieski lub zielony) i oddało swój głos wrzucając piłkę do odpowiednio oznaczonej urny. Większość wygrywa i wówczas zmienia się kolor podświetlenia korony.
Możesz zadać pytania:
- Co czułeś/łaś gdy Twój kolor wygrał?
- A gdy przegrał?
- Czy można zrobić tak, aby wszyscy byli zadowoleni?
Cel: dowiadujemy się, jak działa demokratyczne głosowanie i jak ważny jest każdy głos.
Wróć do listy zadań
Zadanie 3: Czy trudno jest coś zmienić? KALEJDOSKOP
Zajrzyjcie do okienek kalejdoskopu, pokręćcie blatami. Poproś dziecko, aby ułożyło swój wymarzony krajobraz.
Możesz zadać pytania:
- Jak wygląda świat z Twoich marzeń?
- Czy tak samo łatwo jest coś zmienić w rzeczywistości?
Cel: dowiadujemy się, że aby coś zmienić w państwie trzeba najpierw mieć pomysł - wizję.
Wróć do listy zadań
Zadanie 4: A ile to będzie kosztowało? WAGA - BUDŻET
Przed ćwiczeniem warto powiedzieć dziecku, że każdy dorosły obywatel państwa płaci podatki - czyli oddaje część swoich pieniędzy do budżetu państwa. Za te pieniądze budowane są drogi, mosty, szkoły. Poproś, aby teraz dziecko "zważyło" wydatki "swojego" państwa (wydatki powinny zrównoważyć się z pieniędzmi z podatków).
Możesz zadać pytania:
- Czy na wszystko starczyło Ci pieniędzy z podatków?
Cel: dowiadujemy się, że pieniądze w państwie pochodzą od obywateli a wszystkie zmiany kosztują, dlatego muszą być dobrze zaplanowane.
Wróć do listy zadań
Zadanie 5: Kto dba o państwo? GARDEROBA
Zajrzyjcie do garderoby. W koszach znajdziecie elementy garderoby osób pełniących różne funkcje w państwie i wykonujących różne zawody. Zaproś dziecko do przymierzania strojów.
Możesz zadać pytania:
- Czyje to ubrania ?
- Co robią te osoby na co dzień?
- Jak o państwo może dbać lekarz, dziennikarz, żołnierz?
- A jak możesz dbać i Ty?
Cel: dowiadujemy się, że państwo to ludzie, każdy jest w nim ważny i ma do spełnienia swoją rolę.
Wróć do listy zadań
Zadanie 6: Jak działa dobra wspólnota? JENGA, GRA PLANSZOWA
Na środku sali znajdziecie duże klocki - Jengę. Możecie zbudować z nich razem np. wieżę czy zamek (uważajcie, aby budowla była bezpieczna).
Możesz zadać pytania:
- Czy trudno jest zbudować coś razem?
- Co pomaga we wspólnej pracy?
Zagrajcie w grę planszową. Zadaniem będzie zaprojektowanie placu zabaw. Musicie postawić piaskownicę w odpowiednim miejscu. Najpierw zapytajcie o zdanie sąsiadów. Rzucajcie kostką i przechodźcie pionkiem tak długo, aż sprawdzicie wszystkie pola, oznaczone postaciami. Wysłuchajcie ich zdanie i ustawcie tak piaskownicę, aby wszystkim to pasowało.
Cel: dowiadujemy się, że aby żyć dobrze razem trzeba ze sobą współpracować a przed podjęciem decyzji dotyczącej nas wszystkich, pytać o zdanie innych.
Wróć do listy zadań