Warsztaty
Zgłoszenia do 12.06.2024

Jak mówić i pisać o Żydach? Warsztaty dla dziennikarzy i dziennikarek

Grupa kobiet siedzi przy stole i rozmawia ze sobą podczas szkolenia w Muzeum POLIN.
fot. M. Starowieyska / Muzeum Historii Żydów Polskich

Zapraszamy przedstawicieli i przedstawicielki mediów z całej Polski na szkolenie doskonalące warsztat dziennikarski w zakresie pisania i mówienia o polskich Żydach i innych grupach mniejszościowych. Cmentarz czy kirkut? Ocalony a Ocalały. Obóz koncentracyjny, a może miejsce Zagłady? Czy getto to dzielnica żydowska? Odpowiedzi na te i inne pytania poszukamy podczas dwudniowego szkolenia składającego się z części wykładowej i warsztatowej, które pozwoli rozwijać umiejętność rozpoznawania przejawów antysemityzmu i dyskryminacji.

  • Zgłoszenia do 12 czerwca (środa) do godz. 23:59
  • Wypełnij formularz zgłoszeniowy →
  • Ogłoszenie wyników: 13 czerwca
  • Udział w warsztacie jest bezpłatny, osobom spoza Warszawy zapewniamy jeden nocleg. Nie zwracamy kosztów dojazdu
  • Szkolenie odbędzie się 17-18 czerwca stacjonarnie w Muzeum POLIN

Kogo zapraszamy?

Do udziału w warsztatach zapraszamy osoby pracujące w mediach lokalnych i regionalnych (np. wydawców, wydawczynie, reporterów, reporterki, dziennikarzy, dziennikarki, redaktorów i redaktorki stron www) z całej Polski, którzy w swojej codziennej pracy opisują wydarzenia ważne dla regionu, historii miejsca czy aktualnych problemów lokalnej społeczności. Zapraszamy także zainteresowanych poruszaniem tematyki antysemityzmu i dyskryminacji, którzy chcą unikać stereotypizującego i krzywdzącego języka w pisaniu o grupach mniejszościowych.

Tematyka szkolenia

Podczas zajęć uczestnicy i uczestniczki przeanalizują, jak konstruowane są przekazy medialne o Żydach i innych mniejszościach mieszkających w Polsce. Na przykładach z wystawy stałej, artykułów prasowych z ostatnich lat i okresu międzywojennego poznają mechanizmy powstawania stereotypów i uprzedzeń. Zastanowią się, jak słowo i obraz mogą krzywdzić, jaka odpowiedzialność wynika z etyki dziennikarskiej i jakim językiem pisać o trudnych tematach. Na podstawie tekstów i przekazów prasowych z marca 1968 roku przyjrzą się mechanizmom propagandy i ich konsekwencjom. Będzie to również okazja do przygotowania własnych tekstów i wspólnej dyskusji.

Drugiego dnia zaplanowaliśmy spotkanie z ekspertem w obszarze mowy nienawiści i wykład dotyczący tego, jaką symbolikę wykorzystuje, oraz wizytę na cmentarzu żydowskim. 

Mamy nadzieję, że szkolenie będzie okazją do pogłębienia refleksji na omawiane tematy i zachętą do dalszych samodzielnych poszukiwań, a także dostarczy wielu praktycznych rozwiązań.

Program szkolenia

Dzień 1

  • 10:00-11:00 – Moduł wstępny
  • 11:00-12:30 – Język wykluczający a włączający, powstawanie stereotypów i uprzedzeń – praca na wystawie stałej
  • 12:30-13:15 – Lunch
  • 13:15-14:15 – Język wykluczający a włączający, powstawanie stereotypów i uprzedzeń – praca na wystawie czasowej
  • 14:15-14:30 – Przerwa
  • 14:30-15:30 – Język niedyskryminujący – jak mówić o mniejszościach mieszkających w Polsce – wykład i dyskusja
  • 15:30-16:30 – Praca nad własnym tekstem.

Dzień 2

  • 9:00-9:30 – Wstęp do drugiego dnia szkolenia
  • 9:30-11:30 – Mechanizmy propagandy na przykładzie prasy marcowej – warsztat
  • 11:45-13:15 – Symbole wykorzystywane w mowie nienawiści – wykład Gerarda Baha
  • 13:15-13:30 – Podsumowanie szkolenia, wydanie certyfikatów
  • 13:30-14:15 – Lunch
  • 14:15-16:00 – Żydowskie dziedzictwo materialne – wyjście cmentarz żydowski.

Osoby prowadzące szkolenie:

Julia Chimiak – pracowniczka Działu Naukowego w Muzeum POLIN, edukatorka i przewodniczka. Z muzeum związana od 2014 roku. Od 2015 roku zaangażowana w prowadzenie programów antydyskryminacyjnych Muzeum POLIN dla różnych grup zawodowych. Od ponad 10 lat współpracuje z Memorial de la Shoah w Paryżu przy organizacji Uniwersytetu Letniego na temat Zagłady polskich Żydów dla francuskich nauczycieli.

Monika Koszyńska – z wykształcenia pedagog szkolna, nauczycielka nauczania zintegrowanego i wiedzy o społeczeństwie. 12 lat pracowała w szkole. Jest współzałożycielką Szkoły Lauder-Morasha, w której pracowała przez 8 lat. Prowadziła projekty edukacyjne z zakresu edukacji historycznej, obywatelskiej w Centrum Edukacji Obywatelskiej. Pracowała w Biurze Edukacji Publicznej IPN. Autorka wielu publikacji metodycznych i scenariuszy lekcji z zakresu historii najnowszej, historii i tradycji Żydów, edukacji antydyskryminacyjnej i dla tolerancji oraz historii mówionej w praktyce szkolnej. Od marca 2013 roku pracuje w Muzeum POLIN, gdzie współtworzy programy skierowane do nauczycieli. Reprezentuje też w Polsce USC Shoah Foundation – The Institute for Visual History and Education.

Gerard Bah – młodszy inspektor Policji w stanie spoczynku, absolwent Helsińskiej Szkoły Praw Człowieka oraz kierunku Ochrona Praw Człowieka PAN. W latach 2012-2016 członek Rady Konsultacyjnej ds. przeciwdziałania rasizmowi, ksenofobii i związanej z nimi nietolerancji przy Radzie Ministrów oraz Pełnomocnik Wojewody Świętokrzyskiego ds. Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Certyfikowany trener kompetencji wielokulturowych oraz z obszaru przeciwdziałania przemocy i wykluczeniu w środowisku szkolnym. W 2015 roku nominowany do prestiżowej nagrody Okulary Równości.

 

  • Wyniki rekrutacji prześlemy mailowo 13 czerwca
  • Kontakt w sprawie szkolenia: [email protected]
  • Liczba miejsc w projekcie jest ograniczona. W przypadku większej liczby zgłoszeń niż miejsc organizatorzy zastrzegają sobie prawo wyboru uczestników na podstawie aplikacji
  • Formularz zgłoszeniowy →

Logotypy projektu CERV: Muzeum POLIN, Auschwitz Jewish Center Foundation, Stowarzyszenia Żydowskiego Czulent i UE z dopiskiem dofinansowane przez Unię Europejską