Do odsłuchania

Zapraszamy do zapoznania się z archiwalnymi materiałami wideo z cyklu spotkań online "Wtorki dla nauczycieli" i konferencji.
Wobec antysemityzmu – cykl spotkań "Wtorki dla nauczycieli" >>
Od września do grudnia 2021 roku prowadziliśmy cykl spotkań online "Wtorki dla nauczycieli". Zajęcia były poświęcone mitom i stereotypom antysemickim oraz wyzwaniom edukacyjnym, które wiążą się z ich funkcjonowaniem. Pokazaliśmy historię i genezę tych narracji, jak również zastanawialiśmy się, jak w codziennej praktyce szkolnej reagować na nie, jak prowadzić zajęcia, aby rozbijać krzywdzące przekonania i budować środowisko bez uprzedzeń.
Dyskusja: Historia (nie)porozumienia. Mity a relacje polsko-żydowskie, goście: Dagmara Mańka-Wizor (Muzeum POLIN), dr Paweł Dobrosielski (Uniwersytet Warszawski) prowadzenie: Dorota Siarkowska (Muzeum POLIN)
Wykład: Skąd się biorą uprzedzenia?, prof. Michał Bilewicz (Uniwersytet Warszawski)
Dyskusja: Klasa bez uprzedzeń. Jak reagować na antysemityzm?, goście: Julia Chimiak (Muzeum POLIN), Aleksander Pawlicki (Szkoła Edukacji), prowadzenie: Dorota Siarkowska (Muzeum POLIN)
Wykład: Współczesne mity antysemickie. Korzenie "Żydokomuny", prof. Andrzej Leder (Polska Akademia Nauk)
Dyskusja: Wobec dyskursów publicznych. Jak w klasie rozmawiać o współczesności?, goście: Monika Koszyńska (Muzeum POLIN), Izabela Meyza (Forum Dialogu), prowadzenie: Dorota Siarkowska (Muzeum POLIN)
Wykład: Legendy o krwi, prof. dr hab. Joanna Tokarska-Bakir
Dyskusja: Judaizm i chrześcijaństwo. Jak uczyć w szkole o wspólnych korzeniach?, goście: prof. dr hab. Stanisław Obirek, Piotr Kowalik (Muzeum POLIN), prowadzenie: Dorota Siarkowska (Muzeum POLIN)
Trudne tematy lekcji – cykl spotkań "Wtorki dla nauczycieli" >>
Od lutego do czerwca 2021 roku prowadziliśmy cykl spotkań on-line „Wtorki dla nauczycieli”. Transmitowaliśmy dyskusje oraz wykłady, w trakcie których poruszaliśmy tematy związane z bieżącymi wyzwaniami, jakie niesie za sobą edukacja zdalna oraz poddawaliśmy inspiracje metodyczne do pracy z młodzieżą. W pierwszej odsłonie spotkań z cyklu "Wtorki dla nauczycieli" skupiliśmy się na edukacji o Zagładzie i na emocjach w nauczaniu o trudnych tematach.
Dyskusja: Emocje i edukacja. O pandemii, muzeum i idei uważnej szkoły, goście: Katarzyna Niewczas, Marzena Jasińska, prowadzenie: Katarzyna Kulińśka
Wykład: Trudności związane z edukowaniem o II wojnie światowej i Zagładzie, dr Aleksandra Piotorowska
Wykład: Film w edukacji o II wojnie światowej i Zagładzie, Arkadiusz Walczak
Dyskusja: Historia w grach. Gra w edukacji o II wojnie światowej, gość: Marcin Mitzner, prowadzenie: Dorota Siarkowska
Wykład: Powstanie: klucz do polskiej mitologii narodowej, prof. Marcin Napiórkowski
Dyskusja: Trzy trudne sytuacje w nauczaniu o Zagładzie, goście: Ewelina Waląg, Krzysztof Niwiński, prowadzenie: Sonia Ruszkowska
Wykład: Podróże na antypody. Czy moja klasa ulegnie światopoglądowej polaryzacji?, Aleksander Pawlicki
Dyskusja: Rozmowy o polaryzacji, gość: Dominika Cieślikowska, prowadzenie: Dorota Siarkowska
Wykład: Jak uczyć o Sprawiedliwych?, Anna Staszewska-Zatońska
Dyskusja: Trudne tematy lekcji a zmienna formy nauczania, gość: Iza Meyza, prowadzenie: Dorota Siarkowska
"Moc biografii. Jak korzystać z historii osobistych w edukacji?" – materiały z konferencji >>
Mówi się, że najciekawsze historie pisze samo życie. Poprzez biografie możemy poznać zarówno fascynujące losy konkretnych osób, ale też nadać inną perspektywę tak zwanej wielkiej historii – zbliżyć się do niej i zrozumieć, jaki wpływ miała na życie ludzi. Zapraszamy do zapoznania się z nagraniami i materiałami z piątej konferencji dla nauczycielek i nauczycieli w Muzeum POLIN "Moc biografii. Jak korzystać z historii osobistych w edukacji", która odbyła się w dniach 13-20 listopada 2021.
Otwarcie konferencji oraz wykład "Spacer wśród gwiazd. O świetle docierającym z przeszłości", Aleksander Pawlicki, Szkoła Edukacji PAFW i UW
Rozmowa "Czy wszystko można opowiedzieć? Dylematy biografa i biografki", Artur Domosławski, Agata Tuszyńska Prowadzenie: Monika Koszyńska (Muzeum POLIN)
Wykład "Dlaczego fascynuje nas życie innych osób?", prof. Marek Kaczmarzyk, Uniwersytet Śląski
Wykład towarzyszący "Historia jako doświadczenie życiowe. Rola osobistych opowieści na wystawie stałej Muzeum POLIN", prof. Barbara Kirshenblatt-Gimblett, Główna Kuratorka im. Ronalda S. Laudera Wystawy Stałej w Muzeum POLIN
Rozmowa "Zainspirowani Dziedzictwem", spotkanie z autorem. "Biograficzne inspiracje twórcy", Mikołaj Grynberg, prowadzi Katarzyna Kulińska, Muzeum POLIN
Spotkanie z autorem. "Historia i literatura. Punkty styczne i twórcze rozwinięcia", Mark Krajewski, prowadzi Katarzyna Jakubowicz, Muzeum POLIN
"Emocje i historia. Jak rozmawiać w szkole na trudne tematy" – materiały z konferencji >>
Wykład: "Jak dzieli nas przeszłość? Czy połączy nas przyszłość?", prof. Marcin Napiórkowski
Dyskusja: Budowanie relacji z grupą i w grupie w edukacji zdalnej, goście: prof. Jacek Pyżalski, Dominika Cieślikowska, Dorota Raniszewska, moderacja: Maciej Zabierowski
Wykład: Wstyd, wina, żal, empatia – o konstruktywnych i destruktywnych emocjach w nauczaniu o Zagładzie, prof. Michał Bilewicz
Wykład: Emocje i dobrostan uczących o trudnej przeszłości, Natalia Sarata
Wykład: Rozwijanie tożsamości i empatii małych dzieci poprzez świadectwa o Zagładzie, dr. Ilene R. Berson, dr. Michael J. Bersona
W październiku 2018 roku w naszym muzeum odbyła się międzynarodowa konferencja dla nauczycieli, edukatorów, osób pracujących z młodzieżą, pt.: "Jak rozmawiać o Sprawiedliwych? Reprezentacje w kulturze, znaczenie w edukacji". Konferencja poświęcona była nauczaniu o pomocy Żydom podczas II wojny światowej. Na program złożyły się wykłady, dyskusje i warsztaty. Sesje były prowadzone zarówno przez badaczy Zagłady, jak i nauczycieli oraz edukatorów zajmujących się tą tematyką. Głównym partnerem konferencji była Ambasada USA w Polsce. Pozostali partnerzy wydarzenia: Centrum Edukacji Obywatelskiej, Społeczne Towarzystwo Oświatowe, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, Żydowska Fundacja na rzecz Sprawiedliwych.
Otwarcie konferencji oraz wykład inauguracyjny: Jak Ratujący Żydów podejmowali trudne decyzje w czasach Zagłady, dr Stephen Smith
Dyskusja: Ratowanie. Różne perspektywy, goście: dr Piotr Forecki, Aleksandra Bańkowska, Karolina Panz, moderacja: Robert Szuchta
Wykład: Edukacja o Sprawiedliwych w Europie i USA, Stanlee Stahl
Wykład: Cała Polska ratuje Żydów? Między rzeczywistością a pamięcią – współczesny dyskurs o Sprawiedliwych, dr Agnieszka Haska
Wykład: Postronni? W stronę nowej konceptualizacji polskiego świadka, Karolina Koprowska
Wykład: Czy można nauczyć się być dobrym?, Aleksander Pawlicki
"Jak mówimy o sobie, jak mówią o nas?" – materiały z konferencji >>
Zapraszamy do zapoznania się z nagraniami i materiałami z konferencji dla nauczycielek i nauczycieli w Muzeum POLIN "Jak mówimy o sobie, jak mówią o nas? (Re)prezentacja grup mniejszościowych w edukacji", która odbyła się 3-5 listopada 2022.
W trakcie wykładów i dyskusji rozmawialiśmy o wyzwaniach i nowych trendach w edukacji o różnorodności, m.in. o tym, jak osoby z różnych grup mniejszościowych w Polsce chciałyby być postrzegane, czy istnieją "pozytywne stereotypy".
Otwarcie konferencji oraz wykład "«Czy ta szkoła jest dla wszystkich?». Kilka refleksji o polskim systemie edukacyjnym"
- dr Joanna Talewicz, Fundacja W Stronę Dialogu
Dyskusja "Sami o sobie"
- dr Joanna Talewicz, Fundacja w Stronę Dialogu;
- Patrycja Dołowy, JCC Warszawa;
- Myroslava Keryk, Fundacja Nasz Wybór;
- Inga Marie Nymo Riseth, The European Wergeland Centre;
- prowadzenie: Christian Semb, The Falstad Centre.
Wykład "Między akulturacją a kontrkulturą. Żydowskie ruchy społeczne i kulturowe w 1 połowie XX w."
- dr Renata Piątkowska, Muzeum POLIN
Rozmowa "Pozytywne stereotypy też krzywdzą"
- dr Paweł Dobrosielski, Uniwersytet Warszawski;
- prowadzenie: Michalina Jarmuż.
Wykład "Metody pracy z tematem różnorodności – współczesne trendy"
- dr hab. Grzegorz Mazurkiewicz, Uniwersytet Jagielloński.