Meet the Family: Helena Rubinstein
Suzanne Slesin w rozmowie z Barbarą Kirshenblatt-Gimblett przedstawi życie i twórczość Heleny Rubinstein, swojej przyrodniej babki.
- Na żywo w języku angielskim: Niedziela 12 września, 2:00PM EDT / 11:00AM PDT / 8:00PM CET / 9:00PM Izrael.
- Anglojęzyczny profil Muzeum POLIN na Facebooku >>
- Udział bezpłatny i nie wymaga rejestracji.
Ta pionierka przemysłu kosmetycznego była bardzo ceniona również jako kolekcjonerka sztuki, a także za projekty wnętrz swoich licznych domów i swoje wybory modowe. Jakie jest dziedzictwo Heleny Rubenstein? Co oznacza ono dla Suzanne, która sama jest ekspertką w dziedzinie designu i dlaczego jest ono ważne dla przyszłych pokoleń?
"Meet the Family - rozmowy online z potomkami wybitnych polskich Żydów, prowadzone przez Barbarę Kirshenblatt-Gimblett, Główną Kuratorkę Wystawy Głównej Muzeum POLIN Ronalda S. Laudera.
Dołącz do kolejnego spotkania "Meet the Family" z Suzanne Slesin, której kariera ekspertki w dziedzinie designu została zainspirowana przez jej sławną przyrodnią babcię. Slesin jest autorką książki "Over the Top: Helena Rubinstein, Extraordinary Style, Beauty, Art, Fashion, and Design" [Ekstrawagancja: Helena Rubinstein, wyjątkowy styl, piękno, sztuka, moda i desing]. Jako historyczka sztuki i dziennikarka, Slesin była redaktorką działu wnętrzarskiego w The New York Times i innych czasopismach. Ma też na swoim koncie ponad 20 książek o designie. W trakcie spotkania podzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat życia i pracy Heleny Rubinstein i odpowie na pytanie, dlaczego uważa tę ikonę piękna za tak inspirującą.
Cykl "Meet the Family" jest częścią całorocznego programu "Dziedzictwo" organizowanego przez Muzeum POLIN w 2021 roku. Głównym elementem programu jest otwarcie nowej galerii wystawy stałej muzeum, która prezentuje dwudziestu sześciu polskich artystów, działaczy, naukowców, czy finansistów żydowskiego pochodzenia. Ludzi, którzy zmienili nie tylko swój kraj, ale odcisnęli piętno na losach świata.
Cykl rozmów "Meet the Family" poszerza grono tych wybitnych postaci o kolejnych bohaterów, których dokonania i życiorysy stanowią wyjątkowy wkład w historię ludzkości. Ich potomkowie opowiedzą o tym, jak ich rodzice lub dziadkowie pokonywali ograniczenia i nie ustawali w dążeniu do celu, biorąc przy tym odpowiedzialność za siebie i innych. Mamy nadzieję, że historie tych wyjątkowych osób będą dla nas źródłem inspiracji.
Barbara Kirshenblatt-Gimblett jest Główną kuratorką wystawy stałej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, na stanowisku imienia Ronalda S. Laudera, profesor emerytowana na Uniwersytecie Nowojorskim. Autorka między innymi książek: “Destination Culture: Tourism, Museums, and Heritage”; “Image Before My Eyes: A Photographic History of Jewish Life in Poland, 1864–1939” (z Lucjanem Dobroszyckim), i “They Called Me Mayer July: Painted Memories of Jewish Life in Poland Before the Holocaust” (z Mayerem Kirshenblattem). Otrzymała honorowe doktoraty z Jewish Theological Seminary of America, na Uniwersytecie w Hajfie i Uniwersytecie Indiany. Członkini Amerykańskiej Akademii Sztuk i Nauk. Otrzymała Krzyż Kawalerski Orderu Zasługi Rzeczpospolitej Polskiej. W 2020 została laureatką Nagrody im. Dana Davida. Jest członkinią rady Council of American Jewish Museums, Muzeum Żydowskiego w Wiedniu, Muzeum Żydowskiego w Berlinie oraz Żydowskiego Muzeum i Centrum Tolerancji w Moskwie, doradza przy projektach muzealnych na Litwie, Białorusi, w Albanii, Izraelu i Stanach Zjednoczonych.
Suzanne Slesin – historyczka sztuki i dziennikarka międzynarodowa, od lat 70. zaangażowana w projektowanie wnętrz. Była redaktorką naczelną magazynu "Industrial Design", redaktorką i autorką tekstów w magazynach "New York" i "Esquire", oraz redaktorką i reporterką działu wnętrzarskiego w "The New York Times" – przez 17. lat. W 1995 roku była redaktorką działu projektowania wnętrz w House & Garden, następnie redaktorką naczelną HomeStyle, a w 2003 roku redaktorką O at Home, magazynu Oprah. Slesin jest współautorką ponad 20 książek o designie, w tym wyznaczającej trendy serii Style Books wydawanej przez Random House. W 2002 roku założyła Pointed Leaf Press, aby wydawać wysokiej jakości, inspirowane fotografią monografie oparte na osobowościach ze świata projektowania wnętrz i ogrodów, architektury, sztuki, fotografii i mody. Pierwszą publikacją firmy była książka Slesin „Over the Top: Helena Rubinstein, Extraordinary Style, Beauty, Art, Fashion, and Design”[Ekstrawagancja: Helena Rubinstein, wyjątkowy styl, piękno, sztuka, moda i desing], ilustrowana biografia oparta na materiałach archiwalnych, do których autorka dotarła, wykorzystując swoje powiązania jako pasierbica potentatki przemysłu kosmetycznego. Slesin jest członkinią komisji ds. designu i nabytków w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, a także członkinią zarządu LongHouse Reserve w East Hampton, NY.
Helena Rubinstein (ur. 1872, Kraków; zm. 1965, Nowy Jork) była jedną z najbardziej ekstrawaganckich i wszechstronnych stylistek ubiegłego wieku, pionierką przemysłu kosmetycznego, znaną również ze śmiałości i przenikliwości w kolekcjonowaniu dzieł sztuki, wystroju wnętrz swoich licznych domów oraz wyborów modowych. Śmiałe i wpływowe podejście Rubinstein do wystroju wnętrz - czasem elegancko nowoczesne, a innym razem eklektyczne i oferujące dzieła z różnych epok - było prezentowane na całym świecie w jej salonach piękności oraz w pełnych przepychu rezydencjach w Nowym Jorku, Paryżu i na południu Francji. Przy tych projektach Madame współpracowała z wybitnymi architektami i projektantami, takimi jak Donald Deskey, Paul Frankl, Erno Goldfinger, David Hicks i Louis Süe. Była bystrym mecenasem, inwestowała w dzieła sztuki luminarzy paryskiej bohemy w momencie, gdy ci zaczęli się wznosić; jej rozległa kolekcja zawierała również sztukę afrykańską, gobeliny Picassa i Rouaulta, obrazy Degasa, Dufy'ego, Matisse'a, Miró, Modiglianiego i Moneta, murale Dalego oraz rzeźby Nadelmana i Brancusiego. Jej uderzający instynkt do mody (początkowo nosiła Wortha i Poireta, a 60 lat później Balenciagę i St. Laurenta) i jej słynna przeskalowana biżuteria sprawiały, że towarzyszyło jej niesłabnące zainteresowanie opinii publicznej.