Koncert
29.02.2020

Guttman i przyjaciele: kameralnie

Na zdjęciu na scenie (od lewej): Michael Guttman, Ohad Ben-Ari, Jing Zhao
fot. Muzeum Historii Żydów Polskich

Pięciu żydowskich kompozytorów. Pięć życiorysów – pięć krętych dróg, przeplatających się ze sobą tak, jak burzliwe było życie żydowskie XX wieku.

  • 29 lutego (sobota), Koncert Guttman i przyjaciele, bilety: 20 zł / 30 zł, KUP BILET >>
  • trzydniowy karnet (dostępny do 27 lutego (czwartek), do godz. 17.00): 180 zł, KUP KARNET >>

Darius Milhaud: z rodzinnej Marsylii przez Paryż, Brazylię, Nowy Jork, z powrotem do Paryża. Autor 443 opusowanych dzieł, nauczyciel m.in. Dave’a Brubecka i Burta Bacharacha. Jeden z najbardziej eklektycznych i otwartych muzycznych umysłów, który swoją biografię zatytułował „Moje szczęśliwe życie”.

Ernest Bloch: z Genevy przez Frankfurt, Monachium, Nowy Jork do Berkeley w Kaliforni.

To w Nowym Jorku, podczas szabatowej kolacji, poznał historię Israela ben-Eliezera – Baal Shem Tova – rabina, cadyka, jednego z twórców chasydyzmu na terenach dawnej Rzeczypospolitej. Baal Shem wierzył, że pieśń, muzyka i taniec oraz wywołana dzięki nim ekstaza są drogą do kontaktu z Najwyższym. Ta kolacja zainspirowała go do napisania utworu, który usłyszymy podczas koncertu.

Paul Ben-Haim: z Monachium wyjechał jako Paul Frankenburger. W Tel-Awiwie został Ben-Haimem, jednym z pierwszych kompozytorów muzyki rodzącego się Państwa Izrael.

Giora Feidman: z Buenos Aires, przez Tel Awiw, do Nowego Jorku. Młody, niezwykle zdolny klarnecista – najpierw w Teatro Colon, potem jako najmłodszy w historii członek Izraelskiej Orkiestry Filharmonicznej. W latach 70-tych porzucił karierę orkiestrową, by w Nowym Jorku rozwijać scenę klezmerską. To jego klarnet słychać na ścieżce dźwiękowej filmu "Lista Schindlera".

Srul Irving Glick: uczeń Dariusa Milhauda – jeden z najważniejszych kanadyjskich i żydowskich kompozytorów. Przez całe życie związany z Toronto. W 1994 roku został mianowany członkiem (CM) Orderu Kanady za „wybitne zasługi dla Kanady i dla dobra ludzkości.

Koncert, który przygotowali dla nas Michael Guttman i Ohad Ben-Ari pokazuje w jak różnorodny sposób – piękny, wzruszający, a czasem po prostu zabawny – muzyka może czerpać z żydowskiego dziedzictwa.

Michael Guttman – skrzypce
Ohad Ben-Ari – fortepiano
Pierre Génisson – klarnet

Program koncertu:

  • Darius Milhaud “Suite for violin, clarinet and piano” Op. 157b (1936); after the incidental music Le voyageur sans bagage, Op. 157
    • Ouverture
    • Divertissment
    • Jeu
    • Intorduction et Final
  • Ernest Bloch “Baal Shem – suita hebrajska” (1939)
    • Vidui (Contrition)
    • Nigun (Improvisation)
    • Simchas Torah (Rejoicing)
  • Paul Ben-Haim “Trzy pieśni bez słów” (1952)
    • Arioso
    • Ballada
    • Melodia hebrajska
  • Giora Feidman „Sholem Alekhem, Rov Feidman” arr. Bela Kovacs
  • Srul Irving Glick “Klezmerskie Wesele” (1996)