[HANIA] Hej, jesteśmy koordynatorkami warsztatów kreatywnych dla młodzieży "Mural na Łące Leśmiana" realizowanych tutaj, w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, w ramach projektu Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe. W tym roku bardzo zależało nam na tym, żeby przyciągnąć młode osoby do muzeum i włączyć je w wydarzenia i działania realizowane przez nas na Łące Leśmiana. Mimo pandemii, która nas wszystkich zaskoczyła, udało nam się zrealizować cały cykl warsztatów, w trakcie których uczestnicy dowiedzieli się więcej o Bolesławie Leśmianie, o jego twórczości, ale też o street arcie na świecie i tutaj, o muralach w naszej najbliższej okolicy na Muranowie. Efektem współpracy Łukasza Prokopa i Adama Walasa z uczestnikami i uczestniczkami warsztatów jest mural, który został przez nich wspólnie zaprojektowany i zrealizowany. Efekt końcowy bardzo mi się podoba. Trochę się stresuje, ponieważ widać na muralu moją twarz. Zawsze fajnie jest zobaczyć po prostu coś takiego, co wychodzi prosto od siebie, coś takiego, co zrobiłeś sam, mając świadomość tego, że doszedłeś do tego właśnie własnoręcznie i że to jest twoje. Fajnie. Po prostu fajnie. Warsztaty z malowania muralu dla Muzeum POLIN prowadziliśmy pierwszy raz w życiu online. Było to dla nas spore wyzwanie, ponieważ jednak warsztaty muralowe zazwyczaj wymagają spotkania się na żywo pełną grupą. Formuła polegała na tym, że każdy z uczestników wybierał cytat z wiersza Leśmiana, do którego miał później zrobić ilustrację używając fotografii i prostego rysunku. Tutaj jest mój fragment muralu, który zaprojektowałam i przedstawia on myszy, które ciągną w sieci księżyc. I jest to właśnie inspirowane fragmentem wiersza "Srebroń". Mój fragment skojarzył mi się ze słońcem i księżycem albo z dniem i nocą. Stwierdziłam, że podejdę od tego w inny sposób. I wyszło to. Malowanie muralu, w którym jest sześciu autorów jest sporym wyzwaniem, ale też dużą przygodą. Zobaczyliśmy, jak różne podejścia poszczególne osoby prezentują do malowania i - wcześniej - do procesu projektowania. Zdobyłem większe doświadczenie, pokazując swoje prace, które dotychczas zrobiłem. Dostałem aprobatę. Też wiem, co powinienem w nich zmienić, bo nawet jeżeli osoba umie rysować podstawowo, takie najprostsze rysunki, to z pomocą profesjonalistów więcej. Młodzież, z którą współpracowaliśmy zobaczyła jakich farb używa się do malowania muralu i jakie techniki można stosować do malarstwa wielkoformatowego. Używaliśmy zarówno farb emisyjnych w puszkach, jak i aerozoli. Podstawą tego muralu były szablony skrupulatnie wycięte przez uczestników, których odbicia złożyły się na finalny wygląd muralu.