Wykład
5.12.2021 - online

Dawno, dawno temu temu kino polskie było kinem polsko-żydowskim…

Na czym polega szczególna relacja między Żydami a filmem – czy też powinniśmy powiedzieć, między niektórymi Żydami a niektórymi filmami – i jakie siły społeczne mogą wpływać na tę relację? Zapraszamy na wykład Jima Hobermana, podczas którego poszukamy odpowiedzi na te pytania.

  • 5 grudnia (niedziela), godz. 20.00, czas trwania: 1,5 godz.
  • Transmisja na żywo w języku angielskim na kanale YouTube Muzeum POLIN >>
  • Udział bezpłatny, nie wymaga rejestracji.

Polscy Żydzi byli ewidentnie kluczowi dla rozwoju polskiego kina, nawet bardziej niż dla powstania Hollywood. Dwa najbardziej znane na świecie polskie filmy z lat 30. zostały nie tylko w dużej mierze wyprodukowane przez polskich Żydów, ale także nakręcone w języku jidysz. Po II wojnie światowej polscy Żydzi nadal wnosili wkład w polską kulturę filmową, choć w znacznie mniejszej liczbie. Jednak dopiero z opóźnieniem postacie polskich Żydów pojawiły się na ekranach polskich kin.

Jim Hoberman jest autorem, krytykiem filmowym i profesorem uniwersyteckim, a także rodowitym nowojorczykiem (którego babcia urodziła się w Polsce). Jego książki to m.in. "Bridge of Light: Yiddish Cinema Between Two Worlds" ["Most świateł: kino jidysz między dwoma światami"], "The Red Atlantis: Communist Culture in the Absence of Communism" ["Czerwona Atlantyda: komunistyczna kultura pod nieobecność komunizmu"] oraz (wraz z Jeffreyem Shandlerem) "Entertaining America: Jews, Movies and Broadcasting" ["Zabawiając Amerykę: Żydzi, filmy i dystrybucja"]. Przez 33 lata był krytykiem filmowym w Village Voice. Obecnie pisze m.in. dla "Artforum", "New York Review of Books" i "Tabletu", a także prowadzi seminarium z aktywizmu dokumentalnego na Uniwersytecie Columbia.

Michał Oleszczyk (ur. 1982) – konsultant scenariuszowy, wykładowca Wydziału "Artes Liberales" Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2014-16 dyrektor artystyczny FPFF w Gdyni. Autor podcastu "SpoilerMaster". Jako kierownik literacki współpracuje z Canal+ (m. in. "Pisarze. Serial na krótko", "The Office PL", "Planeta singli. Osiem historii"). Współscenarzysta filmu "Wszystkie nasze strachy" w reżyserii Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta. Stały współpracownik serwisu RogerEbert.com; laureat Nagrody im. Krzysztofa Mętraka (2005) i Nagrody PISF (2012).

 

Wykład odbywa się w ramach Global Education Outreach Program.

Program GEOP możliwy jest dzięki wsparciu Taube Philanthropies, The William K. Bowes, Jr. Foundation oraz Stowarzyszenia Żydowski Instytut Historyczny w Polsce.