Zapraszamy na zajęcia online, dzięki którym za pośrednictwem komputera możecie znaleźć się w jednym z najciekawszych muzeów Warszawy.
Wirtualne spotkania z przewodnikiem to krótkie, interaktywne zajęcia, przygotowane specjalnie na potrzeby zdalnego nauczania, podczas których oglądamy nagrania z ekspozycji Muzeum POLIN, analizujemy materiały wizualne i pracujemy z relacjami świadków historii.
To coś więcej, niż wirtualne oprowadzania po wystawie. Pozwalają poznać jej fragmenty, dostarczają wiedzy historycznej i nowych przeżyć, ale także angażują uczennice i uczniów w dyskusje, zachęcają ich do stawiania pytań i poszukiwania związków między przeszłością a teraźniejszością.
Nasze zajęcia to szansa kontaktu z instytucją kultury, której odwiedzenie z klasą jeszcze długo może być utrudnione. Warto więc do nas wracać i poznawać nasze muzeum na różne sposoby!
Uroczystości rodzinne
Bar micwa
Być nastolatkiem w żydowskiej rodzinie… Co to znaczyło kiedyś? Co to znaczy dziś?
Oglądając filmy, zdjęcia i rozwiązując quizy, odbędziemy spacer po fragmencie wystawy Muzeum POLIN. Zajrzymy do kolorowej synagogi i do skromnego, żydowskiego domu sprzed czterystu lat. Dowiemy się, jak przebiegała bar micwa, obrzęd symbolizujący wejście nastolatka w dorosłość. Następnie przeniesiemy się do współczesności, aby zobaczyć, jak ta uroczystość wygląda dzisiaj.
Posługując się tym przykładem, wprowadzimy uczennice i uczniów w świat żydowskich zwyczajów i tradycji. Będziemy rozmawiać o tym, co pozostaje w nich trwałe, a co ulega zmianie. Jak Żydzi wychowywali dawniej swoich synów, a jak córki? Co się w tym zakresie zmieniło? Jak układały się kiedyś stosunki między rodzicami a dziećmi? Jak wyglądają one dzisiaj? Jaki wpływ na wychowanie ma religia?
- Słowa kluczowe: judaizm, rodzina, dorastanie
- Miejsce warsztatu: platforma Zoom
Rzeczpospolita tolerancyjna?
Żydzi i chrześcijanie w Rzeczpospolitej Obojga Narodów
W Rzeczpospolitej Obojga Narodów żyli obok siebie ludzie wyznający różne religie i mówiący różnymi językami. Jak układały się ich relacje? Jak dziś budować lepszy świat, wyciągając wnioski z doświadczeń sprzed wieków?
Podczas podróży online po wybranych fragmentach wystawy stałej odwiedzimy krakowski Kazimierz i synagogę w Pińczowie. Ukłonimy się właścicielowi Zamościa, kanclerzowi Janowi Zamoyskiemu, zajrzymy do kantoru gdańskiego kupca i staniemy na rynku w Żółkwi, mieście należącym do rodziny króla Jana III Sobieskiego.
Wędrując, zastanowimy się nad tym, czy rzeczywiście w ówczesnej Polsce każdy człowiek mógł wierzyć, w co chciał. Jak układały się stosunki między chrześcijanami a Żydami? Co skłaniało do zgody, a co powodowało konflikty? Czy słowo “tolerancja” znaczyło przed 400 laty to samo, co znaczy dzisiaj?
- Słowa kluczowe: Rzeczpospolita Obojga Narodów (XVI-XVII wiek), tolerancja, wielokulturowość
- Miejsce warsztatu: platforma Zoom
Uroczystości rodzinne
Bar micwa
Być nastolatkiem w żydowskiej rodzinie… Co to znaczyło kiedyś? Co to znaczy dziś?
Oglądając filmy, zdjęcia i rozwiązując quizy, odbędziemy spacer po fragmencie wystawy Muzeum POLIN. Zajrzymy do kolorowej synagogi i do skromnego, żydowskiego domu sprzed czterystu lat. Dowiemy się, jak przebiegała bar micwa, obrzęd symbolizujący wejście nastolatka w dorosłość. Następnie przeniesiemy się do współczesności, aby zobaczyć, jak ta uroczystość wygląda dzisiaj.
Posługując się tym przykładem, wprowadzimy uczennice i uczniów w świat żydowskich zwyczajów i tradycji. Będziemy rozmawiać o tym, co pozostaje w nich trwałe, a co ulega zmianie. Jak Żydzi wychowywali dawniej swoich synów, a jak córki? Co się w tym zakresie zmieniło? Jak układały się kiedyś stosunki między rodzicami a dziećmi? Jak wyglądają one dzisiaj? Jaki wpływ na wychowanie ma religia?
- Słowa kluczowe: judaizm, rodzina, dorastanie
- Miejsce warsztatu: platforma Zoom
Rzeczpospolita tolerancyjna?
Żydzi i chrześcijanie w Rzeczpospolitej Obojga Narodów
W Rzeczpospolitej Obojga Narodów żyli obok siebie ludzie wyznający różne religie i mówiący różnymi językami. Jak układały się ich relacje? Jak dziś budować lepszy świat, wyciągając wnioski z doświadczeń sprzed wieków?
Podczas podróży online po wybranych fragmentach wystawy stałej odwiedzimy krakowski Kazimierz i synagogę w Pińczowie. Ukłonimy się właścicielowi Zamościa, kanclerzowi Janowi Zamoyskiemu, zajrzymy do kantoru gdańskiego kupca i staniemy na rynku w Żółkwi, mieście należącym do rodziny króla Jana III Sobieskiego.
Wędrując, zastanowimy się nad tym, czy rzeczywiście w ówczesnej Polsce każdy człowiek mógł wierzyć, w co chciał. Jak układały się stosunki między chrześcijanami a Żydami? Co skłaniało do zgody, a co powodowało konflikty? Czy słowo “tolerancja” znaczyło przed 400 laty to samo, co znaczy dzisiaj?
- Słowa kluczowe: Rzeczpospolita Obojga Narodów (XVI-XVII wiek), tolerancja, wielokulturowość
- Miejsce warsztatu: platforma Zoom
Polska wielu narodów. Polacy i mniejszości narodowe w dwudziestoleciu międzywojennym
Być Polakiem, być Żydem, być Ukraińcem… Co decydowało o identyfikacji narodowej w międzywojennej Polsce? Jak układały się relacje pomiędzy polską większością a mniejszościami? Czy państwo traktowało wszystkich obywateli tak samo, niezależnie od pochodzenia i wyznania?
Podczas zajęć online, dzięki zdjęciom i materiałom filmowym z wystawy stałej Muzeum POLIN, odwiedzimy przedwojenną żydowską dzielnicę Warszawy. Odbędziemy spacer ulicą Zamenhofa, wstąpimy do kawiarni Ziemiańskiej oraz klubu żydowskich dziennikarzy i pisarzy na ulicy Tłomackie.
Zaprosimy uczniów do dyskusji o tym, czy polityka państwa sprzyjała budowie zgody pomiędzy obywatelami mówiącymi różnymi językami i wyznającymi różne religie, czy wprost przeciwnie - zaogniała konflikty. Przeanalizujemy losy rodzin żyjących na pograniczu dwóch kultur: polskiej i ukraińskiej, polskiej i niemieckiej lub polskiej i litewskiej. Pokażemy, jak wielokulturowy charakter państwa wpływał na losy konkretnych ludzi.
- Słowa kluczowe: II Rzeczpospolita (1918-1939), mniejszości narodowe, polityka narodowościowa państwa
- Miejsce warsztatu: platforma Zoom
Sprawcy - ofiary - świadkowie: Zagłada Żydów w okupowanej Polsce
W trakcie zajęć poznamy wojenne losy dwojga żydowskich mieszkańców Warszawy: trzynastoletniej uczennicy gimnazjum i właściciela maleńkiego sklepiku z owocami i warzywami. Oglądając filmy i zdjęcia z wystawy stałej Muzeum POLIN, będziemy dyskutować o mechanizmach Zagłady, życiu codziennym w warszawskim getcie, możliwościach i formach oporu przeciwko Niemcom, strategiach przetrwania ukrywających się Żydów oraz postawach polskiego społeczeństwa wobec dramatu żydowskich współobywateli.
Zajęcia przeznaczone są dla uczniów klas 8.
- Słowa kluczowe: eksterminacja Żydów, getto warszawskie, postawy Polaków
- Miejsce warsztatu: platforma Zoom
Pocztówka z Muranowa
Jak wyglądały dawne warszawskie kamienice? Czym zajmowali się ich mieszkańcy? Gdzie robili zakupy? Jak poruszali się po mieście? Jak spędzali wolny czas?
Podczas zajęć online zaprosimy uczniów do analizy materiałów wizualnych z wystawy czasowej “Tu Muranów". Dzięki dawnym pocztówkom, zdjęciom i filmom odbędziemy podróż po dzielnicy Warszawy, która była niegdyś domem najliczniejszej społeczności żydowskiej w Europie. W czasie wojny Niemcy utworzyli na jej terenie getto. Po wojnie na jego gruzach wzniesiono osiedle z "jasnymi mieszkaniami dla robotników", jak twierdziła propaganda lat pięćdziesiątych.
Na zajęciach pomożemy młodzieży samodzielne odkrywać fragmenty tej skomplikowanej historii. Pokażemy, co można wyczytać z archiwalnego filmu albo starej, nieostrej, czarno-białej fotografii. Porozmawiamy o tym, jakie pytania trzeba zadawać, aby z niepozornej kartki pocztowej, jak z książki, móc czytać o codziennych troskach i radościach dawnych warszawiaków.
- Słowa kluczowe: Warszawa, dzielnica żydowska, praca ze źródłem historycznym
- Miejsce warsztatu: platforma Zoom
Uroczystości rodzinne
Ślub
Jak znaleźć kandydata na męża (kandydatkę na żonę)? Jak wygląda żydowskie wesele? Czy judaizm pozwala na rozwody.
Zapraszamy na zajęcia online, podczas których, oglądając filmy, zdjęcia i rozwiązując quizy, odbędziemy spacer po fragmencie wystawy stałej Muzeum POLIN. Staniemy pod ślubnym baldachimem. Zobaczymy eksponaty towarzyszące Żydom w trakcie uroczystości związanych z zawarciem małżeństwa oraz przekonamy się, jak wygląda żydowski ślub współcześnie.
Posługując się przykładem uroczystości ślubnej, wprowadzimy uczennice i uczniów w świat żydowskich zwyczajów i tradycji. Będziemy dyskutować o tym, co pozostaje w nich trwałe, a co ulega zmianie. Jak wyglądało żydowskie życie rodzinne dawniej, a jak dzisiaj? Jakie były, a jakie są, społeczne role kobiety i mężczyzny?
- Słowa kluczowe: judaizm, rodzina, małżeństwo
- Miejsce warsztatu: platforma Zoom
Rzeczpospolita tolerancyjna?
Żydzi i chrześcijanie w Rzeczpospolitej Obojga Narodów
W Rzeczpospolitej Obojga Narodów żyli obok siebie ludzie wyznający różne religie i mówiący różnymi językami. Jak układały się ich relacje? Jak dziś budować lepszy świat, wyciągając wnioski z doświadczeń sprzed wieków?
Podczas podróży online po wybranych fragmentach wystawy stałej odwiedzimy krakowski Kazimierz i synagogę w Pińczowie. Ukłonimy się właścicielowi Zamościa, kanclerzowi Janowi Zamoyskiemu, zajrzymy do kantoru gdańskiego kupca i staniemy na rynku w Żółkwi, mieście należącym do rodziny króla Jana III Sobieskiego.
Wędrując, zastanowimy się nad tym, czy rzeczywiście w ówczesnej Polsce każdy człowiek mógł wierzyć, w co chciał. Jak układały się stosunki między chrześcijanami a Żydami? Co skłaniało do zgody, a co powodowało konflikty? Czy słowo “tolerancja” znaczyło przed 400 laty to samo, co znaczy dzisiaj?
- Słowa kluczowe: Rzeczpospolita Obojga Narodów (XVI-XVIII wiek), tolerancja, wielokulturowość
- Miejsce warsztatu: platforma Zoom
Polska wielu narodów. Polacy i mniejszości narodowe w dwudziestoleciu międzywojennym
Być Polakiem, być Żydem, być Ukraińcem… Co decydowało o identyfikacji narodowej w międzywojennej Polsce? Jak układały się relacje pomiędzy polską większością a mniejszościami? Czy państwo traktowało wszystkich obywateli tak samo, niezależnie od pochodzenia i wyznania?
Podczas zajęć online, dzięki zdjęciom i materiałom filmowym z wystawy stałej Muzeum POLIN, odwiedzimy przedwojenną żydowską dzielnicę Warszawy. Odbędziemy spacer ulicą Zamenhofa, wstąpimy do kawiarni Ziemiańskiej oraz klubu żydowskich dziennikarzy i pisarzy przy ulicy Tłomackie.
Zaprosimy uczennice i uczniów do dyskusji o tym, czy polityka państwa sprzyjała budowie zgody pomiędzy obywatelami mówiącymi różnymi językami i wyznającymi różne religie, czy wprost przeciwnie - zaogniała konflikty. Przeanalizujemy losy rodzin żyjących na pograniczu dwóch kultur: polskiej i ukraińskiej, polskiej i niemieckiej lub polskiej i litewskiej. Pokażemy, jak wielokulturowy charakter państwa wpływał na losy konkretnych ludzi.
- Słowa kluczowe: II Rzeczpospolita (1918-1939), mniejszości narodowe, polityka narodowościowa państwa
- Miejsce warsztatu: platforma Zoom
Sprawcy - ofiary - świadkowie: Zagłada Żydów w okupowanej Polsce
W trakcie zajęć poznamy wojenne losy dwojga żydowskich mieszkańców Warszawy: trzynastoletniej uczennicy gimnazjum i właściciela maleńkiego sklepiku z owocami i warzywami. Oglądając filmy i zdjęcia z wystawy stałej Muzeum POLIN, będziemy dyskutować o mechanizmach Zagłady, życiu codziennym w warszawskim getcie, możliwościach i formach oporu przeciwko Niemcom, strategiach przetrwania ukrywających się Żydów oraz postawach polskiego społeczeństwa wobec dramatu żydowskich współobywateli.
- Słowa kluczowe: eksterminacja Żydów, getto warszawskie, postawy Polaków
- Miejsce warsztatu: platforma Zoom
Pocztówka z Muranowa
Jak wyglądały dawne warszawskie kamienice? Czym zajmowali się ich mieszkańcy? Gdzie robili zakupy? Jak poruszali się po mieście? Jak spędzali wolny czas?
Podczas zajęć online zaprosimy uczniów do analizy materiałów wizualnych z wystawy czasowej "Tu Muranów". Dzięki dawnym pocztówkom, zdjęciom i filmom odbędziemy podróż po dzielnicy Warszawy, która była niegdyś domem najliczniejszej społeczności żydowskiej w Europie. W czasie wojny Niemcy utworzyli na jej terenie getto. Po wojnie na jego gruzach wzniesiono osiedle z "jasnymi mieszkaniami dla robotników", jak twierdziła propaganda lat pięćdziesiątych.
Na zajęciach pomożemy młodzieży samodzielne odkrywać fragmenty tej skomplikowanej historii. Pokażemy, co można wyczytać z archiwalnego filmu albo starej, nieostrej, czarno-białej fotografii. Porozmawiamy o tym, jakie pytania trzeba zadawać, aby z niepozornej kartki pocztowej, jak z książki, móc czytać o codziennych troskach i radościach dawnych warszawiaków.
- Słowa kluczowe: Warszawa, dzielnica żydowska, praca ze źródłem historycznym
- Miejsce warsztatu: platforma Zoom