Edukacja
Zgłoszenia do 14.11.2024

Program "Tu i teraz: wsparcie tutoringowe dla nauczycieli. Scenariusze dla różnorodności"

Uczestniczki i uczestnicy zajęć edukacyjnych w Muzeum POLIN pracują w grupie. Uśmiechają się.
fot. M. Starowieyska / Muzeum Historii Żydów Polskich

Zapraszamy do udziału w programie "Tu i teraz: wsparcie tutoringowe dla nauczycieli", czyli pięciomiesięcznym działaniu skierowanym do nauczycielek i nauczycieli ze stażem pracy nie dłuższym niż 15 lat.

  • Zgłoszenia przyjmujemy do 14 listopada (czwartek), wypełnij formularz →
  • Wyniki rekrutacji prześlemy mailowo do 19 listopada (wtorek)
  • Udział w programie jest bezpłatny. Podczas zajęć w Warszawie zapewniamy częściowe wyżywienie, a osobom spoza Warszawy nocleg oraz zwrot kosztów podróży (do 200 PLN)

Tegoroczna edycja programu odbywa się pod hasłem "Scenariusze dla różnorodności". Do udziału w programie zapraszamy osoby uczące w klasach 7–8 szkoły podstawowej oraz w szkole ponadpodstawowej, z wychowawstwem, ze stażem pracy nie dłuższym niż 15 lat.

W trakcie spotkań, warsztatów, wykładów i konsultacji osoby uczestniczące w programie będą zaproszone do rozwijania swoich kompetencji w obszarze budowania i wzmacniania otwartej i różnorodnej przestrzeni edukacyjnej. Uczestniczki i uczestnicy będą pracować pod okiem mentorek, które pomogą im w rozwijaniu indywidualnych kompetencji z zakresu edukacji inkluzywnej, a także będą wspierać ich w przygotowywaniu własnych materiałów dydaktycznych.

Program projektu będzie realizowany w formie 4 zjazdów (dwa w formie stacjonarnej i dwa online) od listopada 2024 do marca 2025 roku. 

  • Zjazd I stacjonarny: 29 listopada–1 grudnia (piątek–niedziela)
  • Zjazd II online: 14–15 grudnia (sobota–niedziela)
  • Zjazd III online: 17–18 stycznia (piątek–sobota)
  • Zjazd IV stacjonarny: 14–16 marca (piątek–niedziela)

W trakcie programu pod okiem doświadczonej kadry trenerskiej uczestniczki i uczestnicy będą pogłębiać swoją wiedzę z zakresu m.in.: 

  • budowania bezpiecznej przestrzeni w klasie,
  • form współpracy,
  • komunikacji bez przemocy,
  • rozwiązywania konfliktów,
  • dyskryminacji i form, które może przybierać,
  • strategii przeciwdziałania i reagowania na dyskryminacje. 

W trakcie zajęć nauczycielki i nauczyciele biorący udział w programie dowiedzą się także:

  • jak tworzyć przestrzeń do nauki, która jest dostępna i zrozumiała dla wszystkich uczennic i uczniów, niezależnie od ich potrzeb i możliwości?
  • jak mówić i pisać w sposób, który nie wyklucza i promuje równość?
  • jak wspierać uczennice i uczniów z różnymi stylami poznawczymi i różnorodnymi formami funkcjonowania?
  • jak rozpoznawać mowę nienawiści i skutecznie na nią reagować, a także jak uczyć szacunku i empatii?
  • jak działają mechanizmy wykluczenia i co możemy zrobić, by temu zapobiec.

W czasie pomiędzy zjazdami nauczycielki i nauczyciele będą pracować w grupach roboczych, w których wspólnie opracują angażujące scenariusze lekcji wychowawczej, promujące różnorodność, empatię i przeciwdziałanie dyskryminacji. Stworzone scenariusze będą stosowane w różnych szkołach i klasach, jako gotowe narzędzia wspierające grono nauczycielskie w edukowaniu młodzieży w duchu tolerancji i szacunku.

Projekt wymaga zaangażowania w pracę grupową pomiędzy zjazdami oraz samodzielnej pracy nad scenariuszami lekcji. Osoby uczestniczące w programie będą mogły liczyć na wsparcie mentorek w postaci konsultacji, a także na wymianę doświadczeń z innymi nauczycielkami i nauczycielami, co pozwoli na wzajemne uczenie się i doskonalenie swoich umiejętności.

Mentorki i trenerki:

Elżbieta Grab – pracowniczka Działu Edukacji Muzeum POLIN. Edukatorka, trenerka dramy stosowanej, mentorka w programach dla nauczycieli i nauczycielek Centrum Edukacji Obywatelskiej. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie oraz podyplomowych studiów z arteterapii Akademii Pedagogiki Specjalnej. Tworzy materiały i scenariusze warsztatów edukacyjnych, od lat działa w obszarze edukacji antydyskryminacyjnej; pracuje z grupami różnorodnymi wiekowo oraz kulturowo, a także z osobami z doświadczeniem migracji i uchodźstwa.

Dominika Cieślikowska – psycholożka, certyfikowana trenerka i superwizorka umiejętności społecznych, równościowych i międzykulturowych. Uczestniczy i współorganizuje krajowe oraz międzynarodowe przedsięwzięcia promujące kompetencje wzmacniające dialog i współpracę w szkołach. Od 20 lat szkoli i wspiera w budowaniu klasowych i szkolnych wspólnot, w rozwiązywaniu konfliktów m.in. o charakterze międzykulturowym, wdrażaniu metod humanistycznych w obliczu wykluczenia i przemocy. Współautorka, autorka i redaktorka ponad 30 publikacji wspierających kadry szkolne w pracy na rzecz współpracy, pokoju i równości.

Izabela Meyza – antropolożka kultury, facylitatorka i mediatorka. Członkini Zarządu Fundacji Szkoła z Klasą. Wspiera ludzi we wzajemnym rozumieniu się mimo różnic. Prowadzi warsztaty dla nauczycielek o tym, jak poruszać z uczniami trudne tematy. Na stałe współpracuję z Fundacją Nowej Wspólnoty przy prowadzeniu dialogów, których celem jest przeciwdziałanie polaryzacji społecznej. Od kilkunastu lat zaangażowana w edukacyjne inicjatywy związane z dialogiem polsko-żydowskim.

Informacje organizacyjne

Szczegółowy program kursu prześlemy uczestniczkom i uczestnikom programu drogą mailową.

Udział w zajęciach jest bezpłatny.

Podczas zajęć w Warszawie zapewniamy częściowe wyżywienie, a osobom spoza Warszawy nocleg oraz zwrot kosztów podróży (do 200 PLN). Regulamin →

Liczba miejsc w programie jest ograniczona. W przypadku większej liczby zgłoszeń niż miejsc organizatorzy zastrzegają sobie prawo wyboru uczestników na podstawie aplikacji.

Rekrutacja trwa do 14 listopada 2024 roku (czwartek). Wyniki rekrutacji prześlemy mailowo do 19 listopada 2024 roku (wtorek). Kontakt w sprawie kursu: [email protected]

 

Dofinansowano:

Federalne Ministerstwo Spraw Zagranicznych