Warsztaty edukacyjne dla szkół z Lubelszczyzny: szkoła podstawowa, klasy 7-8, szkoły ponadpodstawowe

Klasy 7-8 ze szkół podstawowych oraz szkoły ponadpodstawowe zapraszamy do udziału w cyklu warsztatów prowadzonych przez edukatorów z Muzeum POLIN i Ośrodka "Brama Grodzka – Teatr NN". Najstarszym uczniom polecamy także warsztaty online.
Udział w warsztatach Muzeum POLIN i Ośrodka "Brama Grodzka – Teatr NN" pozwoli uczniom i uczennicom na pogłębienie wiedzy na temat historii i kultury polskich Żydów, ze szczególnym uwzględnieniem lokalnego kontekstu. Warsztaty będą odbywały się w semestrze zimowym, od września do grudnia. Chętne klasy będą mogły kontynuować cykl zajęć poprzez realizację własnego projektu uczniowskiego w semestrze letnim, przy wsparciu specjalistów Muzeum POLIN.
Najstarszym klasom proponujemy również udział w warsztatach online, podczas których przyglądamy się wydarzeniom historycznym i współczesnym problemom poprzez pracę z relacjami świadków, oglądanie fragmentów filmów, dyskusje w grupach.
Uczniowie i uczennice zostaną zaproszeni do udziału w pięciu warsztatach edukacyjnych na temat tradycji i kultury polskich Żydów, ze szczególnym uwzględnieniem lokalnych historii z Lubelszczyzny.
Przygotowane warsztaty zostaną oparte na bogatym materiale źródłowym znajdującym się w kolekcji obu instytucji, a także na ćwiczeniach i zadaniach rozwijających umiejętność samodzielnego zdobywania informacji, współpracy w grupie i komunikacji.
Cel
Podczas zajęć uczestnicy zdobędą wiedzę na temat barwnej i wielokulturowej przeszłości swojego regionu, a także będą budowali w sobie postawę otwartości i ciekawości w stosunku do osób należących do grup mniejszościowych.
Harmonogram
Szczegółowe terminy warsztatów edukacyjnych i wizyty studyjnej zostaną ustalone z nauczycielem/nauczycielką zgłaszającą grupę uczniów do Projektu.
- wrzesień-październik 2021 - Dwa, trwające 4 godziny lekcyjne, warsztaty edukacyjne poprowadzone w szkole przez edukatorów i edukatorki Muzeum POLIN.
Podczas pierwszego warsztatu uczniowie i uczennice uporządkują swoją dotychczasową wiedzę na temat judaizmu, kultury i tożsamości żydowskiej, a także podejmą refleksję na temat współczesnej pamięci o przedwojennym życiu żydowskim w polskich miastach.
Drugi warsztat będzie okazją do pogłębienia wiedzy na temat judaizmu i historii polskich Żydów poprzez pracę z relacjami świadków historii i zdigitalizowanymi obiektami muzealnymi.
- październik-listopad 2021 - Wizyta studyjna w Ośrodku "Brama Grodzka – Teatr NN".
Klasa zwiedzi wystawę „Lublin. Pamięć miejsca” i weźmie udział w półtoragodzinnym warsztacie edukacyjnym.
Odwiedzenie Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN” pozwoli grupie na pogłębienie wiedzy na temat kultury żydowskiej na Lubelszczyźnie.
- listopad-grudzień 2021 - Jeden, trwający 4 godziny lekcyjne warsztat podsumowujący, podczas którego uczniowie i uczennice zdobywają wiedzę na temat mechanizmów społecznych, które prowadzą do dyskryminacji (w przeszłości i współcześnie), a także podejmują refleksję na temat reagowania na wykluczanie.
Warsztat poprowadzony zostanie w szkole przez edukatorów i edukatorki Muzeum POLIN.
Jeśli sytuacja epidemiologiczna nie pozwoli na przeprowadzenie działań stacjonarnych, zaproponujemy alternatywę w postaci odpowiednio dostosowanych spotkań online.
Zgłoszenia |
Cykl warsztatów edukacyjnych "Poznajmy się. Śladami lubelskich Żydów" może zamówić nauczyciel lub nauczycielka, wysyłając Formularz zgłoszeniowy na adres [email protected]. Zgłoszenia przyjmujemy w terminie 1-26.09.2021. Do 1.10.2021 nauczyciel lub nauczycielka zgłaszający szkołę na warsztaty otrzyma mailowe potwierdzenie uczestnictwa w projekcie bądź informację o niezakwalifikowaniu do projektu. |
Uczniowie i uczennice zostaną zaproszeni do udziału w pięciu warsztatach edukacyjnych na temat tradycji i kultury polskich Żydów, ze szczególnym uwzględnieniem lokalnych historii z Lubelszczyzny. Warsztaty będą odbywały się w semestrze zimowym, od września do grudnia.
Zajęcia zostaną oparte na bogatym materiale źródłowym znajdującym się w kolekcji obu instytucji, a także na ćwiczeniach i zadaniach rozwijających umiejętność samodzielnego zdobywania informacji, współpracy w grupie i komunikacji.
W trakcie semestru letniego klasy, przy wsparciu specjalistów z Muzeum Polin, przygotują własny projekt na temat historii społeczności żydowskiej w swojej najbliższej okolicy.
Cel
Podczas zajęć uczestnicy zdobędą wiedzę na temat barwnej i wielokulturowej przeszłości swojego regionu, a także będą budowali w sobie postawę otwartości i ciekawości w stosunku do osób należących do grup mniejszościowych. Praca nad własnym projektem da im możliwość samodzielnego pogłębienia zdobytych informacji.
Harmonogram
Szczegółowe terminy warsztatów edukacyjnych i wizyt studyjnych zostaną ustalone z nauczycielem/nauczycielką zgłaszającą grupę uczniów do Projektu.
- wrzesień-październik 2021 - Dwa, trwające 4 godziny lekcyjne, warsztaty poprowadzone w szkole przez edukatorów i edukatorki Muzeum POLIN.
Podczas pierwszego warsztatu uczniowie i uczennice uporządkują swoją dotychczasową wiedzę na temat judaizmu, kultury i tożsamości żydowskiej, a także podejmą refleksję na temat współczesnej pamięci o przedwojennym życiu żydowskim w polskich miastach.
Drugi warsztat będzie okazją do pogłębienia wiedzy na temat judaizmu i historii polskich Żydów poprzez pracę z relacjami świadków historii i zdigitalizowanymi obiektami muzealnymi.
- październik-listopad 2021 - Wizyta studyjna w Ośrodku "Brama Grodzka – Teatr NN".
Klasa zwiedzi wystawę "Lublin. Pamięć miejsca" i weźmie udział w półtoragodzinnym warsztacie edukacyjnym.
Odwiedzenie Ośrodka "Brama Grodzka – Teatr NN" pozwoli grupie na pogłębienie wiedzy na temat kultury żydowskiej na Lubelszczyźnie.
- listopad-grudzień 2021 - Jeden, trwający 4 godziny lekcyjne warsztat wspierający klasę w przygotowaniu własnego mini-projektu na temat historii społeczności żydowskiej w swojej najbliższej okolicy.
Podczas zajęć uczniowie i uczennice ze wsparciem edukatorów podsumują wiedzę zdobytą na poprzednich warsztatach i wybiorą wątki/tematy, którym chcą się bliżej przyjrzeć w ramach swojego projektu oraz formy działania projektowego, które są dla nich interesujące (np. krótki film, infografiki, organizacja wydarzenia edukacyjnego). Warsztat zostanie poprowadzony w szkole przez edukatorów i edukatorki Muzeum POLIN.
- styczeń-maj 2022 - Praca grup nad mini-projektem, wspierana przez Muzeum POLIN poprzez:
- bieżący kontakt opiekunów grup z koordynatorką projektu,
- udział w spotkaniach ze specjalistami z Muzeum na tematy wynikające z potrzeb grupy i etapu pracy nad projektem (przykładowe tematy: judaizm i kultura żydowska, poszukiwanie informacji na temat historii lokalnej społeczności żydowskiej, graficzne przygotowywanie materiałów). Spotkania będą odbywały się online w ustalonym ze szkołami terminie.
- czerwiec 2022 - Wizyta studyjna w Muzeum POLIN (zwiedzanie wystawy stałej) i podsumowanie działań projektowych.
Jeśli sytuacja epidemiologiczna nie pozwoli na przeprowadzenie działań stacjonarnych, zaproponujemy alternatywę w postaci odpowiednio dostosowanych spotkań online.
Zgłoszenia |
Cykl warsztatów edukacyjnych "Poznajmy się. Śladami lubelskich Żydów" + UCZNIOWSKI PROJEKT EDUKACYJNY może zamówić nauczyciel lub nauczycielka, wysyłając Formularz zgłoszeniowy na adres [email protected]. Zgłoszenia przyjmujemy w terminie 1-26 września 2021. Do 1 października 2021 nauczyciel lub nauczycielka zgłaszający szkołę na warsztaty otrzyma mailowe potwierdzenie uczestnictwa w projekcie bądź informację o niezakwalifikowaniu do projektu. |
Warsztaty edukacyjne online >>
Zapraszamy na zajęcia online, dzięki którym za pośrednictwem komputera możecie znaleźć się w jednym z najciekawszych muzeów w Polsce. Liczba warsztatów ograniczona.
Warsztaty online to krótkie, intensywne zajęcia angażujące uczniów i uczennice w różnorodne działania. Stawiamy w nich na interakcje, zadawanie pytań i uczenie krytycznego myślenia. Podczas spotkań wykorzystujemy nowe technologie. Oglądamy wspólnie fragmenty filmów i podcastów, rozwiązujemy quizy, dyskutujemy w podziale na mniejsze grupy. Zajęcia prowadzą edukatorzy mający doświadczenie w prowadzeniu edukacji zdalnej.
Tematy do wyboru
Spotkania z kulturą żydowską
Kultura żydowska, jak każda inna, to nie tylko zbiór zasad i tradycji, ale przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Kim są Żydzi w XXI wieku? Gdzie mieszkają, w jakim mówią języku, czy są do siebie podobni?
W trakcie warsztatu online obejrzymy wspólnie internetowy teledysk, przyjrzymy się temu, co o swojej tożsamości mówią młodzi Żydzi mieszkający w Polsce, a pracując w grupach poznamy podstawowe pojęcia związane z judaizmem.
- Słowa kluczowe: szabat, dom żydowski, synagoga
- Miejsce warsztatu: platforma Zoom
Dylematy młodych
Zapraszamy na warsztaty online, które przeniosą nas do przedwojennej Polski i pozwolą przyjrzeć się dylematom ówczesnego nastolatka. Sprawdzimy sami, na ile jego problemy są podobne do naszych, dzisiejszych pytań.
Dzięki nagraniom historii mówionej poznamy prawdziwą historię Jakuba, jego niełatwych relacji z rodziną i pierwszych dorosłych decyzji. Zanurzymy się w barwny, międzywojenny świat żydowskiego Lublina i Warszawy, przyjrzymy się wartościom, którymi kierowali się bohaterowie jego opowieści oraz poobserwujemy, jakie miejsce w ich życiu odgrywała tradycja.
- Słowa kluczowe: wybór szkoły, nastolatkowie, międzywojnie
- Miejsce warsztatu: platforma Zoom
Żonkile. Opowieść o powstaniu w getcie
W kwietniu 1943 roku w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie. Młodzi Żydzi i Żydówki stanęli do walki z o wiele silniejszym od nich przeciwnikiem.
Na muzealnych warsztatach online przyjrzymy się temu, jak życie warszawskich Żydów wyglądało przed II wojną światową, jak zmieniła je okupacja i co spowodowało wybuch powstania. Wspólnie obejrzymy fragmenty filmów i relacji, a także stworzymy przestrzeń do rozmowy o niełatwej historii i pamięci o niej.
- Słowa kluczowe: powstanie w getcie warszawskim, walka Żydów i Żydówek, historia mówiona
- Miejsce warsztatu: platforma Zoom
"Auschwitz nie spadło z nieba" - warsztaty dla szkół ponadpodstawowych
Czy człowiek jest dobry? Jeśli tak, to czemu toczy wojny?
W czasie warsztatów online pokażemy model piramidy Allporta tłumaczący, dlaczego drobne sytuacje niechęci mogą się zmienić w akty przemocy, którą trudno powstrzymać. Model pomoże nam zrozumieć kolejne etapy Zagłady Żydów. Ponieważ, jak powiedział Marian Turski, "Auschwitz nie spadło z nieba", powinniśmy zrozumieć zjawiska, które doprowadziły do powstania obozów Zagłady
Dzięki warsztatom młodzież będzie lepiej rozumiała procesy historyczne i uwrażliwi się na przejawy wykluczania ze społeczeństwa osób, które w jakiś sposób różnią się od większości.
- Słowa kluczowe: Zagłada, etapy dyskryminacji, reagowanie na wykluczenie
- Miejsce warsztatu: platforma Zoom
Informacje organizacyjne |
Dla kogo? Na zajęcia zapraszamy całe klasy. Uczniowie i uczennice mogą pracować wspólnie w klasie, bądź na swoich komputerach w domach. Do pełnego przeprowadzenia zajęć w klasie potrzebne będą: dobre połączenie z Internetem, komputer, rzutnik, kamera i głośniki. Kiedy? Zajęcia organizujemy codziennie od poniedziałku do piątku. Czas rozpoczęcia zajęć dostosowujemy do potrzeb klasy. Czas zajęć 45 min. (do 60 min. z wliczonym czasem technicznym). Jak zarezerwować warsztaty dla klasy? Zajęcia online dla klasy może zamówić nauczyciel lub nauczycielka, wysyłając wiadomość na adres [email protected]. W mailu bardzo prosimy o zawarcie poniższych danych:
Co dalej? Po dokonaniu rezerwacji najpóźniej 5 dni przed zajęciami przekażemy na podany w zgłoszeniu adres opiekuna/opiekunki grupy link do zajęć na platformie Zoom. Link przekazujecie Państwo uczniom. Uczniowie i uczennice klikają o danej godzinie w link przekierowujący na stronę ZOOM (na komórce będzie to aplikacja Zoom, darmowa do pobrania) i wszyscy zbieramy się na zajęciach online, widząc się i słysząc. Możliwe jest zorganizowanie zajęć dla całej klasy, wówczas prowadzący widoczny będzie na ekranie rzutnika, a dzieci i młodzież pracować będą razem w klasie. |
Projekt realizowany dzięki wsparciu Fundacji Odette i Nimroda S. Ariava
Partner programu