Sharon Lockhart, 8-28 marca 2016

Kilka osób na sali wykładowej. Jeden mężczyzna ze słuchawkami na uszach mówi coś do pozostałych. Wszyscy siedzą.
Copyrights
fot. Muzeum Historii Żydów Polskich
Prezentacja projektu rezydencyjnego. Dwie kobiety rozmawiają ze sobą.
Copyrights
Sharon Lockhart's workshop activities addressed to the girls under the care of the Social Therapy Centre for the Youth in Rudzienko, fot. Bartosz Górka / Muzeum POLIN
Prezentacja projektu rezydencyjnego - grupa ludzi na widowni.
Copyrights
Sharon Lockhart's workshop activities addressed to the girls under the care of the Social Therapy Centre for the Youth in Rudzienko, fot. Bartosz Górka / Muzeum POLIN
Warsztaty improwizacji prowadzone przez Joannę Pawluśkiewicz.  Grupa młodych ludzi siedzi lub leży na podłodze.
Copyrights
Sharon Lockhart's workshop activities addressed to the girls under the care of the Social Therapy Centre for the Youth in Rudzienko, fot. Bartosz Górka / Muzeum POLIN
Warsztaty improwizacji prowadzone przez Joannę Pawluśkiewicz. Grupa osób stoi i unosi ręce.
Copyrights
Sharon Lockhart's workshop activities addressed to the girls under the care of the Social Therapy Centre for the Youth in Rudzienko, fot. Bartosz Górka / Muzeum POLIN
Prezentacja projektu rezydencyjnego. Dwie dziewczyny grają na instrumentach.
Copyrights
Sharon Lockhart's workshop activities addressed to the girls under the care of the Social Therapy Centre for the Youth in Rudzienko, fot. Bartosz Górka / Muzeum POLIN

Głos Rudzienka


Amerykańska artystka Sharon Lockhart, odwołując się do spuścizny polsko-żydowskiego pisarza i pedagoga Janusza Korczaka, podczas pobytu w Warszawie zainicjowała szereg działań warsztatowych adresowanych do wychowanek Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Rudzienku. Warsztaty prowadziły m.in. redaktorka i reporterka Urszula Jabłońska, a także scenarzystka i improwizatorka Joanna Pawluśkiewicz.

Projekt realizowany przez Sharon Lockhart w ramach programu rezydencji artystycznych Muzeum POLIN jest kontynuującą działań artystki z wychowankami MOS-u „Rudzienko”. Od 2014 roku artystka organizuje warsztaty mające na celu odkrycie ich twórczego potencjału, uświadomienie znaczenia zabawy, wolności i tworzenia więzi społecznych.

Główną oś pobytu twórczego Lockhart stanowiła jednak tradycja „Małego Przeglądu” – tworzonego od podstaw przez najmłodszych, dodatku do żydowskiego dziennika w latach 1926–1939 – poświęconemu sprawom dzieci i młodzieży, zainicjowanego przez Korczaka. Tytuł traktował o dziecięcych doświadczeniach, skargach i obserwacjach, na teksty składały się historie zaczerpnięte z listów, spotkań i rozmów telefonicznych z dziećmi.

Wiosną 2016 roku, w 90 lat od pierwszego numeru „Małego Przeglądu”, wychowanki podwarszawskiego MOS-u stworzyły samodzielnie pierwszy numer „Głosu Rudzienka”. W bogato ilustrowanym magazynie znajdziemy sekcje: Nasze Myśli, Dziewczyńskie Historie, Wiersze, Wywiad i Sport. W „Edytorialu” natomiast czytamy: „Jakie jesteśmy? Jesteśmy różne. (…) dlaczego zrobiłyśmy magazyn? Żeby pokazać ludziom, że dzieci z MOS-u nie są gorsze, może po prostu potrzebują więcej uwagi”.

Rezydencję artystki w muzeum zakończyło spotkanie prowadzone przez Szymona Maliborskiego (Muzeum Sztuki Nowoczesnej), autora tekstu o projekcie: "Zwykła opowieść o człowieku” autorstwa Szymona Maliborskiego.

Więcej o artystce

Sharon Lockhart jest absolwentką San Francisco Art Institute, a także Pasadena Art Center College of Design. Swoje prace prezentowała na wielu wystawach solowych w miejscach takich jak m.in.: LACMA Los Angeles County Museum of Art (Los Angeles), Muzeum Izraela (Jerozolima), Muzeum Sztuki Nowoczesnej (San Francisco), Kunstverein (Hamburg), Walker Art Center (Minneapolis), Muzeum Sztuki Współczesnej (Chicago).

A także w ramach wystaw grupowych, m.in. w: Muzeum Guggenheima (Nowy Jork i Bilbao), MoMA PS1 (Nowy Jork), Kunsthaus Graz. Brała udział także w biennale w Liverpoolu (2014), Szanghaju (2014), Sydney (2006), a także Whitney Biennale (Nowy Jork). 

Działanie „Muzeum otwarte – edukacja w działaniu” realizowane jest w ramach projektu „Żydowskie dziedzictwo kulturowe”, komponent „Oblicza różnorodności”. Wsparcie udzielone z funduszy norweskich i EOG przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię

 

www.eeagrants.orgwww.norwaygrants.org 
Więcej o projekcie „Żydowskie dziedzictwo kulturowe”